Marta Minujín met haar eerste veelkleurige matrassen in haar atelier in de rue Delambre, Parijs, 1963 © Archief Marta Minujín

Gepubliceerd op - Anamaría Pazmiño

Marta Minujín ♡ Amor a primera vista

Ontdek het werk van kunstenaars uit de expo ‘Love is Louder'

Met haar experimenteerdrang heeft Marta Minujín een bijzonder, polymorf en immer relevant oeuvre gecreëerd. Zo is ze uitgegroeid tot een van de belangrijkste Latijns-Amerikaanse kunstenaars van haar generatie.

Ontdek het kunstwerk Amor a primera vista in de tentoonstelling Love is Louder.

Is het u ooit al overkomen dat u zich ineens en onbedwingbaar – als door een magneet – aangetrokken voelde door iemand die u pas had leren kennen? Hebt u ooit al dat magisch moment beleefd waarop uw blik die van een ander kruist, de tijd lijkt stil te staan en de liefde vrij spel krijgt? Hebt u ooit al die intense en onweerstaanbare behoefte aan emotionele connectie en fysieke versmelting gevoeld die zo irrationeel is dat ze haast voorbestemd lijkt? 

Dat is de krachtige en mysterieuze gewaarwording van de plotselinge verliefdheid die de Argentijnse kunstenaar Marta Minujín heeft willen weergeven in Amor a primera vista (2007). Het werk houdt het midden tussen een schilderij en een sculptuur – het bestaat uit een matras en stukken schuimrubber. De kunstenaar heeft ze met beddentijk overtrokken en er strepen in levendige kleuren op geschilderd. De zachte en organische vormen, die in elkaar grijpen, vormen een abstracte en sensuele weergave van liefde op het eerste gezicht. Er zijn verstrengelde lichamen in te ontwaren, armen en benen ook die met elkaar vervlochten zijn en samensmelten in de tomeloze wanorde van de passie. 

Over dit werk vertelt Marta Minujín: “Ik geloof in de liefde zoals ik in de kunst geloof. Ik geloof in liefde op het eerste gezicht. Sommige mensen ervaren die nooit. Maar ik ben op m’n zestiende getrouwd en ik ben mijn hele leven lang bij mijn man gebleven. Intussen is hij overleden. Maar ik blijf geloven in de liefde.” De liefde is een terugkerend thema in het werk van deze pionier van de popart. En hoe kun je beter over de liefde praten dan via een matras, met zijn verende structuur en stille aanwezigheid in ons intieme leven? 

“Ik geloof in de liefde zoals ik in de kunst geloof.”
- Marta Minujín

Al in 1963, toen ze helemaal in de ban was van de seksuele revolutie en – naar eigen zeggen – inspiratie vond in een bont gestreepte minirok, stapte Marta Minujín af van gebruikte “colchones blandos” (zachte matrassen) en begon ze haar eigen matrassen te vervaardigen. Ze creëerde zachte en bruikbare sculpturen die je kunt betreden, zoals La chambre d'amour (1963), een ruimte vol gekleurde matrassen waar de deelnemers konden slapen, nadenken, dromen en liefhebben. In ¡Revuélquese y viva! (1964), een tweede participatieve installatie, maakte de uitnodiging plaats voor het gebod: “Vrij en leef!” Het werk belichaamt de aanvang van de vrouwelijke politieke kunst in een behoudsgezind Argentinië. 

Marta Minujín is met haar platinablonde haren en zonnebril niet enkel een geniaal kunstenaar, maar ook een vrijpostig en charismatisch persoon. In de loop van haar carrière, die intussen al meer dan zes decennia omspant, heeft Minujín altijd vrij en lucide ingespeeld op de bekommernissen van verschillende artistieke avant-gardebewegingen, en op de Argentijnse en internationale politiek. Met haar zoektocht naar een radicaal dynamische vorm van kunst om te beleven – “vivir en arte” is haar motto – is Marta Minujín een voorloper van happenings, performances, participatieve omgevingen en massamediakunst. 

De verscheidenheid van de verrassende en brutale werken die ze al sinds de jaren zestig maakt, getuigt niet alleen van haar onuitputtelijke creativiteit, maar ook van een onwankelbaar geloof in de kunst, de liefde en het leven. Oorlogen, dictaturen, economische crisissen, … Het doet er allemaal niet toe, want de liefde, het genot en de kleur blijven sowieso deel uitmaken van ons leven – soms om te vermaken, dan weer om te ontwrichten. 

 

Ontdek het kunstwerk Amor a primera vista in de tentoonstelling Love is Louder