Gepubliceerd op - Christophe Slagmuylder

Toekomstmuziek

Een edito van Christophe Slagmuylder

Klassieke muziek is niet heilig of tijdloos. Ze is van nu omdat ze vandaag wordt gespeeld en gehoord. Hedendaags klassiek beleeft de jongste jaren een opvallende opmars. Ze put uit vele klankwerelden en blaast hokjesdenkers weg. Er wordt ontzettend veel eigentijdse klassiek geschreven, maar die valt niet zo vaak in onze concertzalen te horen. Hier wil Bozar wat aan doen. Muziek van nu weerspiegelt immers het best wat ons vandaag bezighoudt, onze uitdagingen en onze diverse samenleving.

‘De mensheid onderzoeken met onze stemmen, da’s een geschenk.’ Met deze woorden nam Roomful of teeth hun Grammy in ontvangst. Het vocale ensemble put uit veel meer dan Europese zangtradities. Invloeden van polyfonie, barok, keelzang, Georgische buikzang, Koreaanse pansori, minimal music en pop stromen samen tot een ongehoord geheel. Er staan o.a. twee aanstekelijke composities op het programma van de veelzijdige componist-violist-vocalist Caroline Shaw. Met haar Partita for 8 voices (2013) werd Shaw de jongste winnaar ooit van de Pulitzer Prize voor muziek.

‘Kom zoals je bent.’ Zo verwelkomt het Manchester Collective nieuwsgierige luisteraars. Je mag best met hetzelfde enthousiasme en respect reageren als bij eender welke voorstelling. ‘Het enige wat we vragen is dat je luistert met open geest en oren.’ Met cellist Abel Selaoscoe brengen ze een warme wervelwind die energiek doorheen muziektradities blaast. 

‘Verandering verdedigen en het vieren van diversiteit in klassieke muziek.’ Zo omschrijft celliste Chi-chi Nwanoku de missie van het Chineke! Orchestra. Sinds 2015 laat het orkest en het bijbehorende jeugdorkest muzikanten van kleur (BME – Black and Minority Ethnic) voelen dat ze thuis horen op klassieke podia, dat ze worden gehoord en hun muzikale ambities kunnen waarmaken. Het Concerto for Orchestra van de Amerikaanse componist Brian Raphael Nabors gaat in wereldpremière.

Onvermijdelijk had de tijd ook vat op het Kronos Kwartet. Van de oorspronkelijke bezetting uit 1973 blijft enkel oprichter David Harrington (viool) op post. ‘Wat zou er gebeuren,’ zo vroeg Harrington zich af, ‘als we door onze jarenlange samenwerking met honderden componisten van over de wereld, een hoeveelheid ongelooflijk interessante, leuke muziek kunnen laten maken die voor de volgende generatie een sprinplank vormt naar een wereld vol ontdekkingen?’ Aan 50 componisten vroeg Kronos een nieuw strijkkwartet. De partituren kun je vrij downloaden. Bozar ontvangt tijdens één marathon een 30-tal ensembles, zowel studenten, gedreven amateurs als professionele muzikanten. 

Samen nieuwe klassiek leren spelen, je oren openen voor andere klankwerelden: het blijft de beste wissel op de toekomst.