Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Yiheng Wang

2 Feb.'25
- 11:00

HLB Stage

Joseph Haydn (1732-1809)

Sonate voor piano nr. 31 in As, Hob. XVI:46 (1768-1770)

Pjotr Tsjaikovski (1840-1893)

Thème original et variations en Fa majeur uit Six morceaux pour piano, op. 19/6 (1873)

Gabriel Fauré (1845-1924)

Nocturne nr. 13 in b, op. 119 (1921)

Isaac Albeniz (1860-1909)

Lavapiés uit Iberia (IX, Boek III, 1905-1909)

Arno Babadjanian (1921-1983)

Six Pictures for Piano (1963-1964)

 

Duur: 1u

Concert zonder pauze

In samenwerking met de Muziekkapel Koningin Elisabeth

Joseph Haydn doorkruiste uiteenlopende muzikale stijlen: van de late barok in zijn jeugd via de Weense klassiek – waarvan hij als een van dé spilfiguren geldt -  tot de ontluikende romantiek aan het einde van zijn carrière. Zijn pianosonates vormen op hun beurt een schakel tussen C.P.E. Bach en Mozart, een componist met wie hij goed bevriend was en die hem ongetwijfeld sterk heeft beïnvloed. 

Tussen 1750 en 1795 schreef Haydn er 62 (alhoewel het auteurschap van enkele wordt betwist). Zijn eerste klavierwerken, uit de jaren vijftig, waren nog bestemd voor het klavecimbel en tot circa 1765 noemde Haydn zijn klavierstukken ‘divertimenti’. Deze composities zijn nog sterk beïnvloed door Italiaanse voorbeelden en behoren niet onmiddellijk tot het interessantste werk van de componist. De sonates uit de zogenaamde Sturm und Drang (1766-1770) verdienen wel een grote aandacht: de thematische creativiteit, harmonische taal en expressiviteit tonen aan in welke mate Haydn een ongeëvenaard artistiek niveau bereikt.

Sonate nr. 31 in As werd waarschijnlijk gecomponeerd in 1768-1770, vóór de nummers 20 en 32. De tonaliteit is ongebruikelijk voor zijn tijd, maar er was op zijn minst één precedent; C.P.E. Bachs Tweede Württemberg Sonate. Het Allegro moderato is een briljant, sterk contrastrijk stuk, met indrukwekkende linkerhandbewegingen in het lage register en veelvuldige sextolen van zestiende noten in de rechter. Het Adagio in si mol groot is met zijn prachtige contrapunt een van de hoogtepunten van Haydns klaviermuziek. Kort voor het einde leiden zes maten avontuurlijke harmonieën tot een climax, of beter gezegd, een geïmproviseerde cadens. Het afsluitende Presto is gezet in een virtuoze sonatevorm. (naar Dominique Dujardin en Marc Vignal)

*

Pjotr Tsjaikovski’s opus 19 (1873) bestaat uit zes erg heterogene stukken - Rêverie du soir, Scherzo humoristique, Feuillet d'album, Nocturne, Capriccioso en Thème original et variations - en is zijn eerste grote verzameling voor piano. Het slotstuk geldt als een cyclus na de cyclus - een soort grote finale die ook vaak apart wordt uitgevoerd. Qua omvang en eenheid is het de meest homogene en substantiële pianocompositie uit Tsjaikovski's vroege creatieve periode. Op een homofoon koraalthema volgen twaalf variaties en een virtuoos coda. (naar André Lischke)

*

De Nocturnes van Gabriel Fauré zijn veel meer dan louter nachtelijke evocaties. Het zijn studies in muzikale introspectie met een grote expressieve diepgang. Ze zijn echter niet allemaal kalm of terughoudend in hun uitdrukking. Sommige leiden tot grote dramatische spanningen, die over het algemeen ontbreken in de Nocturnes van Chopin. Ook blijft het tempo niet altijd langzaam of gematigd. Faurés dertien Nocturnes vertonen een buitengewone variatie in vorm en inhoud, en hoewel van ongelijke waarde, vormen ze als geheel een perfecte cyclus - een echt dagboek van het lange leven van de componist.

De Dertiende Nocturne in b (1921), is de bekroning van Faurés pianomuziek (waarna hij overigens enkel nog zijn Trio en Strijkkwartet schreef). De afmetingen zijn groter en imposanter dan die van welke Nocturne ook sinds de Zevende, en in geen enkel ander werk bereikt het muzikale en dramatische contrast tussen de centrale en uiterste passages een zo overweldigende intensiteit. De sublieme opening, waarvan de polyfone schriftuur qua zuiverheid en dichtheid gelijk is aan Bachs meest verheven pagina's, is een aangrijpende evocatie van de ouderdom. (naar Hally Halbreich)

*

De carrière van Isaac Albéniz nam een hoge vlucht met de publicatie van Iberia; twaalf impressies voor piano die gelden als het vaarwel van een banneling aan zijn vaderland. Deze stukken, onderverdeeld in vier bundels, zijn onmiskenbaar hét meesterwerk van de componist én een van de hoogtepunten van het pianorepertoire. Alles ademt folklore in Iberia, zij het op een gesublimeerde en voortdurend herdachte manier. De verschillende delen van de reeks zitten vol wervelende kleuren en vallen op door hun ritmische en harmonische rijkdom (bijvoorbeeld de hele-toonstoonladder (iets dat bij Debussy vaak voorkomt) of de antieke modi). Maar ook de variatie in timbre en intensiteit dragen hieraan bij. Ondanks de ogenschijnlijke diversiteit van de reeks is er sprake van een grote coherentie door een gelijkaardige formele opbouw.

Lavapiés, het derde stuk uit de derde bundel, verwijst naar een Madrileens stadsdeel en is zo één van de enige stukken waarvan de titel niet naar Andalousië verwijst. De compositie geldt als een van de moeilijkste uit de cyclus, niet in het minst door de voortdurende ritmewissels. Het stuk begint met een licht vervreemd habaneraritme, waarna er zich een aria-achtige melodie ontspint die doet denken aan de zarzuala, een Spaanse operettevorm. (naar François-René Tranchefort)

Yiheng Wang

piano

Yiheng Wang (° 1996) begon met pianospelen op amper vierjarige leeftijd in China. Op zijn elfde verhuisde hij met zijn familie naar Tokio, waar hij zijn pianostudies vervolgde bij Yukio Yokoyama. In 2014 trok hij naar Parijs waar hij bij Pierre Reach, Judy Chin Cottet en Romain Descharmes aan het CRR de Paris studeerde, alvorens af te zwaaien aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, in de klas van Emmanuel Strosser.

Wangs repertoire reikt van barok tot hedendaagse muziek. Hij bespeelt eveneens de klavecimbel en zet klavecimbelstukken om naar piano, waaronder het werk van François Couperin, Jean-Philippe Rameau, William Byrd en Domenico Scarlatti. 

Wang deelde het podium met musici als Nicholas Angelich, Jean-Efflam Bavouzet, François-Frédéric Guy, Emmanuel Strosser, Vanessa Wagner en Marie-Josèphe Jude. 

Wang nam deel aan tal van nationale en internationale wedstrijden. Zo ontving hij onder meer de Prix de la Jeune Critique op het Concours International de piano Clara Haskil (2021) en was hij halve finalist op het prestigieuze Concours International Long-Thibaud (2019). De pianist is ook geregeld te gast op gerenommeerde festivals, waaronder het Festival Piano en Saintonge, het Festival Européen Jeunes Talents, Saoû chante Mozart, La Folle Journée de Nantes.

Wang geniet van de steun van het Fonds de Tarrazi, de Fondation Onyx en de Fondation Meyer.

Sinds september 2023 is Yiheng Artiest in residentie aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel, in de klas van Frank Braley en Avedis Kouyoumdjian.

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Comte Gabriel Armand • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Madame Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven