Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Rotterdam Philharmonic, Mallwitz & Andsnes

6 Okt.'24
- 19:00

Henry Le Boeufzaal

Sergej Prokofjev (1891-1953)

Ouverture uit Oorlog en Vrede, op. 91 (1946)

 

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

Concerto voor piano en orkest nr. 3 in d, op. 30 (1909)

 

pauze 

 

Paul Hindemith (1895-1963)

Mathis der Maler, Symfonie (1934)

 

Maurice Ravel (1875-1937)

La valse (1919-1920)

 

Duur: 2u 

Opname door VRT

Uitgezonden op 2 november om 20u in Klara Classic

Heroïsche lyriek

Met de opera Oorlog en vrede (1946) stelde Sergej Prokofjev zich de lastige opgave om de monumentale roman van Lev Tolstoj te vertalen naar het podium. Om het geheel enigszins overzichtelijk te houden, wijdde hij de eerste helft van de opera aan de vrede, de tweede aan de oorlog. In de ouverture zijn beide al aanwezig: eerst horen we de heroïsche oorlogsmuziek in het krachtige thema van de koperblazers, vervolgens de romantische vredesmelodieën van de strijkers. Op het einde hernemen de koperblazers het beginthema, nu gesteund door de strijkers in een mix van heroïek en lyriek.

Méér dan virtuoos vertoon

Het Derde pianoconcerto (1909) is een hoogtepunt uit het oeuvre van Sergej Rachmaninov. Toen hij dit concerto schreef, stond Rachmaninov op het punt om na succesvolle Europese tournees ook de Verenigde Staten te veroveren. Het concerto was tegelijk een geschenk aan het Amerikaanse publiek en een proeve van Rachmaninovs kwaliteiten als componist. Waar zijn vorige pianowerken soms nog het verwijt kregen virtuositeit zonder inhoud te zijn, toont Rachmaninov hier zijn vaardigheid om een grootschalige structuur op te bouwen. Ondanks de hoge technische vereisten overheerst de virtuositeit nooit en staat alles in functie van het geheel.

Het Derde pianoconcerto bestaat uit drie delen. Het eerste deel opent met een karakteristiek hoofdthema dat later veelvuldig terugkeert en het concerto tot een samenhangend geheel smeedt. Een voorbeeld vinden we in de cadenza, de virtuoze pianosolo in het eerste deel. Hier speelt de pianist eerst een variatie op het hoofdthema in zware akkoorden, waarna de houtblazers de piano vervoegen met flarden van datzelfde thema. Het langzame tweede deel begint met een onbestemde, organische overgang vanuit het eerste deel. Geleidelijk vestigt zich een lyrisch thema, waarop piano en orkest vervolgens variëren. Ook de overgang naar het derde deel loopt organisch: aan het einde van het tweede deel zet de piano een versnelling in, die uitloopt in het vurige hoofdthema van de finale. In de gejaagde sfeer toont de pianist opnieuw zijn technische kunnen terwijl de muziek langzaam toewerkt naar een triomfantelijke climax.

  • De muziek lijkt voor een groot deel afgeleid uit de openingsmaten: in het eerste deel zijn herinneringen aan het hoofdthema nooit veraf, en ook in de latere delen doen sommige passages aan dit thema denken.

Van altaarstuk naar sonoor drieluik

Wat is de rol van de kunstenaar in politiek woelige tijden? Die vraag staat centraal in de opera Mathis der Maler (1935) van Paul Hindemith. In de opera geeft de 16e-eeuwse kunstschilder Matthias Grünewald zijn vak op om deel te nemen aan een politieke opstand, tot hij teleurgesteld raakt in de verzetsbeweging en zijn artistieke roeping opnieuw opneemt. De parallellen tussen Grünewald en Hindemith liggen voor de hand: na de nationaalsocialistische machtsovername in Duitsland was Hindemiths muziek vaak voorwerp van politieke controverse. Zo omschreef Joseph Goebbels hem als ‘atonale lawaaimaker’ in de nasleep van het succes van de symfonie Mathis der Maler (1934). Vervolgens ging het snel: toen Hindemith in 1935 zijn opera voltooide, was een première in Duitsland ondenkbaar geworden. Na de uitspraken van Goebbels en partijgenoten werd zijn muziek veelvuldig geboycot, tot er in 1936 een officieel uitvoeringsverbod van kracht ging. 

De inspiratiebron voor de symfonie Mathis der Maler was nog niet het verhaal van Hindemiths latere opera rond Matthias Grünewald, maar diens bekende Isenheimer altaarstuk. Het eerste deel is gebaseerd op het centrale paneel, waarop een ensemble van engelen voor de pasgeboren Christus speelt. Hindemith verklankt dit engelenconcert met sonore harmonieën en zoete melodieën, gevolgd door een snellere passage waarin een levendig thema steeds terugkeert in imitaties. Het tweede deel is gebaseerd op de graflegging van Christus en bestaat uit een zwaarmoedige melodie die langzaam aan sonoriteit wint. Het laatste deel verklankt het paneel met de heilige Antonius, wiens geloof op de proef wordt gesteld door allerlei fantasierijke monsters. Hindemith vertaalt dit beeld in een strijkersmelodie die steeds onderbroken wordt door zenuwachtige tremolo’s, tromgeroffel en orkestrale uitbarstingen. Hierop volgt een passage in een gejaagd tempo vol klankuitbarstingen, die de demonische wezens van het altaarstuk treffend uitbeelden. Pas op het einde brengen de koperblazers met een koraalachtig ‘Alleluia’ de muziek tot rust.

  • Hindemith putte veel inspiratie uit renaissance- en barokmuziek. Luister bijvoorbeeld naar de vele imitaties in het eerste deel, die doen denken aan een barokke fuga, of de koraalachtige zetting waarmee de koperblazers het derde deel afsluiten.

Een ballet dat geen ballet mocht zijn

De Franse componist Maurice Ravel schreef zijn ‘poème choréographique’ La valse (1919-1920) in opdracht van Sergej Diaghilev, impresario van de Parijse Ballets Russes. Toen Ravel zijn voltooide partituur aan Diaghilev liet horen, sprak die weliswaar zijn bewondering uit voor Ravels meesterwerk maar achtte hij het niet geschikt voor een ballet. Hoewel La valse succes oogstte als concertstuk, bracht dit voorval een einde aan de goede verstandhouding tussen Ravel en Diaghilev. Diaghilevs twijfel ontstond wellicht doordat Ravels muziek nooit definitief te kennen geeft of ze nu wel of geen wals wil zijn. Aanvankelijk had Ravel nog een eerbetoon aan de wals in gedachten, maar de uitkomst was een dubbelzinnig werk dat het midden houdt tussen ode en parodie. Het stuk kan gezien worden als een korte geschiedenis van de opkomst, bloei en het verval van de wals. De muziek begint met een onbestemd gerommel van de contrabassen, waarboven melodische flarden opdoemen. Vanuit die fragmentarische melodieën vestigt zich een ritmisch patroon dat we herkennen als het hoem-pa-pa van de Weense wals. Vervolgens ontwikkelt zich een ketting van walsmelodieën, die echter gaandeweg het walspatroon ondermijnen met eigenaardige melodische wendingen, dissonante harmonieën en ritmische verschuivingen. De dans wordt ontmanteld tot een bont amalgaam van walsfragmenten, die toewerken naar een even opzwepende als beklemmende finale.

  • In La valse wordt het walsritme even subtiel opgebouwd als opnieuw afgebroken. Houd tijdens het luisteren dus steeds de karakteristieke walsritmiek in het achterhoofd.

Robbe Beheydt

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd opgericht in 1918. Onder Eduard Flipse ontwikkelde het zich vanaf 1930 tot een van de meest prominente Nederlandse orkesten. Met Jean Fournet en Edo de Waart bouwde het orkest in de jaren ’70 verder aan zijn internationale reputatie. De benoeming van Valery Gergiev luidde een nieuwe bloeiperiode in, die sinds 2008 werd voortgezet met Yannick Nézet-Séguin. Hij is sinds 2018 als eredirigent verbonden aan het orkest. Sinds seizoen 2018-2019 is Lahav Shani chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De thuisbasis van het orkest is sinds 1966 het Concertgebouw de Doelen in Rotterdam, maar het is ook geregeld te gast op andere locaties, van de Rotterdamse podia tot gerenommeerde zalen in binnen- en buitenland.

Joana Mallwitz

muzikale leiding

De Duitse dirigente Joana Mallwitz studeerde piano en orkestdirectie in Hannover. Sinds haar veelgeprezen debuut op het Salzburg Festival in 2020 met Cosi fan tutte geldt ze als een van de toonaangevende vrouwelijke dirigenten van haar generatie. Mallwitz werd in seizoen 2023/24 chef-dirigent en artistiek directeur van het Konzerthausorchester Berlin en is verder een regelmatige gast bij grote orkesten wereldwijd. Ze dirigeerde onder meer het Wiener Philharmoniker, het Boston Symphony Orchestra, het Philharmonia Orchestra London en het Orchestre National de France. Haar debuten met de Berliner Philharmoniker, het Los Angeles Philharmonic Orchestra en de Metropolitan Opera New York staan gepland voor het seizoen 2024/25.

Leif Ove Andsnes

piano

De Noorse sterpianist Leif Ove Andsnes studeerde aan het conservatorium van Bergen bij Jirí Hlinka en kreeg ook lessen van de Belgische pianoleraar Jacques de Tiège. Vandaag neemt Andsnes exclusief op voor het label Sony Classical. Voorheen bracht hij meer dan 30 cd’s uit bij EMI Classics met repertoire van de tijd van Bach tot nu. Andsnes werd genomineerd voor elf Grammy's en bekroond met vele internationale prijzen, waaronder zeven Gramophone Awards. Tot zijn projecten behoren onder meer The Beethoven Journey, waarin hij Beethovens concerto’s in 108 steden in 27 landen bracht, en Mozart Momentum 1785/86.

eerste viool

Daniel Bard

Hed Yaron Meyerson

Arno Bons

Rachel Browne

Maria Dingjan

Marie-José Schrijner

Noëmi Bodden

Petra Visser

Sophia Torrenga

Annerien Stuker

Alexandra van Beveren

Marie Duquesnoy

Pauli Paananen

Annelieke van Beest

Paulien Holthuis

 

tweede viool

Charlotte Potgieter

Frank de Groot

Jun Yi Dou

Bob Bruyn

Maija Reinikainen

Babette van den Berg

Melanie Broers

Sarah Decamps

Tobias Staub

Vera Beumer

Annet Verboom

Hugo Berreni

Raquel Marín Garcés

Saskia Peters

 

altviool 

Anne Huser

Galahad Samson

José Nunes

Kerstin Bonk

Janine Baller

Francis Saunders

Veronika Lénártová

Rosalinde Kluck

Leon van den Berg

Olfje van der Klein

Anabel Avendaño

Jan Navarro

 

cello 

Emanuele Silvestri

Joanna Pachucka

Daniel Petrovitsch

Eelco Beinema

Carla Schrijner

Gustaw Bafeltowski

Eleonora Dominijanni

Emma Kroon

Emma Warmelink

 

contrabas 

Matthew Midgley

Jonathan Focquaert

Robert Franenberg

Arjen Leendertz

Ricardo Xambre Neto

Mario Asensio Hérnandez

Javi Clemén Martínez

Harke Wiersma

 

fluit

Joséphine Olech

Manon Gayet

Beatriz Da Silva Baiao

 

hobo 

Louis Baumann

Anja van der Maten

Ron Tijhuis

 

klarinet

Bruno Bonansea

Alberto Sanchez Garcia

Romke-Jan Wijmenga

 

fagot

Lola Descours

Marianne Prommel

Hans Wisse

 

hoorn 

David Fernandez Alonso

Richard Speetjens

Laurens Otto

Pierre Buizer

 

trompet 

Adrian Martinez

Simon Wierenga

Jos Verspagen

 

trombone

Pierre Volders

Remko de Jager

Rommert Groenhof

 

tuba

Hendrik-Jan Renes

 

pauken 

Danny van de Wal

 

slagwerk 

Ronald Ent

Adriaan Feyaerts

Martijn Boom

Elías Blanco Del Prado

Tom Pritchard

 

harp 

Charlotte Sprenkels

Elaine van der Wart

Bozar tipt · Bozar recommande

8 Okt.'24 - 20:00

Beatrice Rana

Gaspard de la nuit

18 Okt.'24 - 20:00

Belgian National Orchestra, Hermus & Karg

Song of the Night

30 Okt.'24 - 20:00

Orchestre Philharmonique Royal de Liège & Prabava

John Williams / Steven Spielberg

1 Nov.'24 - 20:00

Pavel Kolesnikov & Samson Tsoy

Stravinsky & Schubert

5 Nov.'24 - 19:00

Cecilia Bartoli & Les Musiciens du Prince - Monaco

Gluck: Orfeo ed Euridice

16 Nov.'24 - 20:00

Belgian National Orchestra, Hermus & Labèque Sisters

Metropolis

24 Nov.'24 - 20:00

Brussels Philharmonic & Bryce Dessner

Concertos

5 Dec.'24 - 20:00

Orchestre des Champs-Elysées & Herreweghe

Beethoven 9

10 Dec.'24 - 20:00

Grigory Sokolov

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Comte Gabriel Armand • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Madame Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven