Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Purcell: Dido and Aeneas - Le Poème Harmonique

9 Apr.'25
- 20:00

Henry Le Boeufzaal

Henry Purcell (1659-1695) 

Dido and Aeneas (ca. 1689), opera in drie bedrijven op een libretto van Nahum Tate, Z626 

Overture 
In zijn vlucht uit de ruïnes van Troje zet Aeneas koers naar Italië, waar hij een nieuwe stad moet stichten. Maar door een storm strandt zijn schip op de kust van Carthago, in Noord-Afrika, waar Dido regeert. Dido en Aeneas worden verliefd. 

Act I 
Aan het hof van koningin Dido, gekweld door het voorgevoel van een tragedie, weigert Dido haar liefde te verklaren. Haar zus Belinda, Aeneas en het koor smeken haar en moedigen haar zo aan dat Dido uiteindelijk toegeeft. De akte eindigt met een dans de triomf van liefde en schoonheid. 

  • Belinda: Shake the Cloud from off your Brow
  • Chorus: Banish Sorrow, banish Care
  • Dido: Ah! Belinda, I am pressed with Torment
  • Ritornello
  • Belinda & Dido: Grief increases by Concealing
  • Chorus: When Monarchs unite, how happy their State
  • Dido & Belinda: Whence could so much Virtue Spring
  • Belinda & Chorus: Fear no Danger to ensue
  • Dance: Dioclesian Carnaries
  • Belinda, Aeneas & Dido: See, your Royal Guest appears
  • Chorus: Cupid only throws the Dart
  • Aeneas & Belinda: If not for mine, for Empire’s Sake
  • Dance: Chacony (Z 628)
  • Chorus: To the Hills and the Vales
  • Dance: The Triumphing Dance
  • Dance: Curtain Tune in the Tempest, 1674 (Matthew Locke, ca. 1621/3-1677) 

Act II 
Scene I 
In de heksengrot, ontboden door de tovenaar, beramen de heksen Dido's ondergang en de vernietiging van Carthago terwijl Dido en Aeneas zich vermaken en genieten van een zwijnenjacht aan de rand van de stad. De scène eindigt met van donder, bliksem en 'vreselijke muziek'.

  • Prelude for the Witches
  • Sorceress & First Witch: Wayward Sisters, you that fright
  • Chorus: Harm’s our Delight and mischief all our Skill
  • Sorceress & Chorus: The Queen of Cartage, whom we hate
  • First Witch, Second Witch & Sorceress: Ruined ere the Set of Sun
  • Prelude
  • First Witch & Second Witch: But ere we this perform
  • Chorus: In our deep vaulted cell
  • Dance: Echo Dance of Furies 

Scene II 
In een bos zingen Belinda en het koor over de charme van de plek, maar de betovering van de heks begint effect te krijgen. Een storm onderbreekt plotseling deze idyllische scène en isoleert Aeneas van de rest van de groep. Dido en haar hofhouding haasten zich terug naar de stad. Een van de heksen, vermomd als Mercurius, verschijnt voor Aeneas en herinnert hem aan de taak om een nieuw Troje te stichten op Latijns grondgebied. Ze beveelt hem om diezelfde nacht nog uit te varen. Aeneas belooft te gehoorzamen. 

  • Ritornelle
  • Belinda & Chorus: Thanks to these Lonesome Vales
  • Second Woman: Oft she visits this lone Mountain
  • Aeneas & Dido: Behold, upon my bending Spear
  • Belinda & Chorus: Haste, haste to Town
  • Spirit & Aeneas : Stay, Prince and hear great Jove’s Command
  • Dance: Ground 

Act III 
Aan de haven. Aeneas komt zijn belofte zonder aarzelen na en veroorzaakt grote vreugde bij de heksen. Zij voorspellen de vernietiging van Carthago en plannen om Aeneas en zijn vloot tot zinken te brengen in een storm. Dido en Belinda arriveren. Aeneas probeert uit te leggen waarom hij moet vertrekken, maar Dido duwt hem weg en beveelt hem te verdwijnen. Eens alleen achtergelaten, geeft ze toe dat “de dood nu welkom is” en geeft zich eraan over. Cupido's komen rozen op haar graf leggen. 

  • Prelude
  • A Sailor & Chorus: Come away, fellow Sailors
  • Dance: The Sailor’s Dance
  • Sorceress, First Witch & Second Witch: See the Flags and Streamers curling
  • Sorceress: Our next Motion
  • Chorus: Destruction’s our delight
  • Dance: The Witches’ Dance
  • Dido, Belinda & Aeneas: Your Counsel all is urged in vain
  • Chorus: Great Minds against themselves conspire
  • Dido: Thy hand, Belinda; darkness shades me
  • Dido: When I am laid in Earth
  • Chorus: With drooping Wings 

Duur: ca. 75 min. 

Le Poème Harmonique wordt ondersteund door het Ministère de la Culture (DRAC de Normandie), het Centre National de la Musique, de Région Normandie, het Département de la Seine-Maritime en de stad Rouen.

Le Poème Harmonique is in residentie bij de Fondation Singer-Polignac als geassocieerd artiest.

Voor haar projecten in Normandië wordt Le Poème Harmonique ondersteund door het Fonds Haplotès. 

Vincent Dumestre, artistiek directeur van Le Poème Harmonique, geeft een woordje uitleg over zijn keuze van repertoire, bijzonder zowel wat qua muzikale inhoud als het mysterie rond de creatie ervan. 

Ik start mijn toelichting met wat in de eerste plaats een evidentie lijkt, maar mij tijdens mijn voorbereiding op het werk opnieuw trof: het genie van Henry Purcell. Omdat Purcell zijn tijdperk samenvat door de melancholie van Dowland en Ferrabosco te doen herleven, de vitaliteit en humor van de Elizabethaanse maskers te omarmen; omdat hij ontleent aan Lully en de muziek van de Franse Grand Siècle citeert; omdat hij de traditie van de koormuziek van Byrd en Gibbons voortzet. 

Maar net zo goed omdat Purcell innoveert: in een muzikale carrière die nauwelijks twintig jaar duurde, componeerde hij in alle genres achthonderd werken met een herkenbare sound: triosonates, theatermuziek, grote religieuze werken, wereldlijke aria’s, spirituele hymnen, orkestsuites, klavierstukken. Tenslotte herkennen we, net als bij Bach en Monteverdi, zijn genie aan zijn melodische inspiratie. Zo is de klaagzang van Dido (When I am Laid in Earth) een van de mooiste aria’s uit de muziekgeschiedenis – en toch geschreven door een jonge man van amper twintig. Wij zullen proberen zo dicht mogelijk te komen bij de oorspronkelijke opbouw en het ritme van het meest populaire meesterwerk van de Engelse opera. Een formidabele uitdaging, want de mysteries rond het ontstaan van de koningin van Carthago zijn even diep als haar tragische einde universeel bekend is! 

De hypothese dat Dido en Aeneas geschreven werd voor een meisjesinternaat in Chelsea wordt tegenwoordig nauwelijks nog verdedigd, ook al is dit de eerste schriftelijke vermelding die we hebben – en die bovendien enkel het libretto betreft. De meest recente onderzoeken laten vermoeden dat het werk gecomponeerd werd voor het hof van Karel II, mogelijk al in 1684. Gaf de dood van de koning, een jaar later, Purcell wel de kans om het werk aan de vorst op scène te brengen? Of was de opvoering door de leerlingen van Chelsea in 1689, in een verkorte en aangepaste versie, in feite de eerste uitvoering? Hoewel dit niet de oorspronkelijke bedoeling van de componist was? Misschien zullen we het nooit weten. Echter, de veronderstelling van een hofopera, beïnvloed door het Lully-model waar de Engelsen de Fransen om benijdden, helpt zowel de structuur van Dido en Aeneas als het belang van de ontbrekende delen te begrijpen. Deze miniatuur tragédie lyrique, die de grote operahervormers van Gluck tot Wagner fascineerde door haar beknoptheid, evenwicht en vloeiende overgang tussen recitatieven, aria’s en koren, heeft een tegengewicht nodig van dansen die het werk structureren en ritmeren. Sommige daarvan kennen we enkel bij naam, maar ze zijn onmisbaar. 

De muzikale benadering van Le Poème Harmonique bevindt zich op het kruispunt van onderzoek en verbeelding, en bouwt voort op onze ervaring met zowel Elizabethaanse als Lodewijk XIV-muziek. Van de eerste getuigt de bundel Love is Strange, die reflecteert op de specifieke instrumentale kleuren en de vereiste kwaliteiten voor deze partituren – een mix van stilistisch inzicht en improvisatievaardigheid. Van de tweede hebben tragédies lyriques, comédies-ballets en grote liturgische werken ons een gevoel voor architectuur en een voorkeur voor contrast binnen de muzikale ontwikkeling gegeven. Bij Dido en Aeneas komen deze twee benaderingen samen in een orkest dat een kamermuzikale mindset behoudt en collectief inventief blijft. Wij geven opnieuw een plaats aan dansen zoals The Basque, The Dance Guitars Chacony, The Thunder and Lightning Horrid Musick en The Gitter Ground, door te putten uit de manuscripten van de Collection of Ayres composed for the theatre by Mr. Purcell, uit Dioclesian, evenals uit werken van Purcells tijdgenoot en vriend Matthew Locke. Ten slotte zijn enkele dansen specifiek gecomponeerd, wat onderstreept dat de moderne uitvoerder, na grondig onderzoek, in de voetsporen kan treden van de componist die hij dient, net zoals zijn tijdgenoten dat deden. 

Tot slot omvat de bezetting van deze productie zangers die regelmatig samenwerken met Le Poème Harmonique, zoals Adèle Charvet, Ana Quintans en Igor Bouin – die de rol van de Heks vertolkt als een lichte bariton, zoals gesuggereerd door de aantekeningen in het prompt book bij de heropvoering van het werk in 1706, toen het werd gecombineerd met Shakespeare’s Measure for Measure

Vincent Dumestre 

Le Poème Harmonique

ensemble

Sinds 1998 verzamelt Le Poème Harmonique rond oprichter Vincent Dumestre een groep gepassioneerde musici die zich toeleggen op de interpretatie van muziek uit de 17e en 18e eeuw. Hun speelterrein? Bekende en minder bekende werken die het ritme bepaalden van het dagelijkse leven en de ceremonies in Versailles (Lully, Couperin, Charpentier...), het barokke Italië van Monteverdi tot Pergolesi, en het Engeland van Purcell. Deze inventieve en veeleisende programma's leggen nieuwe verbanden tussen het wereldlijke en het heilige, tussen geleerde muziek en populaire bronnen, maar combineren muziek ook met theater, dans en circus. Op operagebied wordt het ensemble erkend als een wereldreferentie voor zijn interpretaties van werken van Lully, Cavalli en Monteverdi, en de samenwerking met regisseur Benjamin Lazar heeft shows opgeleverd die unaniem zijn geprezen door zowel critici als publiek. 

Met zo'n zestig optredens per jaar is Le Poème Harmonique een bekende naam op 's werelds grootste festivals en podia - Opéra Royal de Versailles, Philharmonie de Paris, Teatro Real, onder andere. Le Poème Harmonique blijft zeer toegewijd aan Normandië, hun thuisregio, de geboorteplaats van hun vele creaties en de ideale omgeving voor hun educatieve en sociale initiatieven en hun werk om jonge professionele musici te verwelkomen. De discografie van Le Poème Harmonique telt nu zo'n vijftig titels die regelmatig lovende kritieken hebben gekregen, evenals talrijke publieke successen. 

Vincent Dumestre

leiding

Zijn sterke voorliefde voor kunst, zijn creatieve aanleg voor barokke esthetiek, zijn ontdekkingsgeest en zijn voorkeur voor collectief avontuur brachten hem ertoe om de repertoires van de 17e en 18e eeuw te verkennen en een ensemble op maat te creëren. Met zijn Poème Harmonique is Vincent Dumestre nu een van de meest inventieve en veelzijdige architecten van de heropleving van de barok. Hij leidt orkesten, koren, muzikale seizoenen, wedstrijden en festivals, zonder de praktijk van zijn eerste liefde, snaarinstrumenten, te verlaten. 

Vincent Dumestre begon zijn carrière in concert en op opnames met de pioniers die werkten aan het ontdekken, begrijpen en doen herleven van deze muziek uit een andere tijd. Hij werkte met het Ricercar Consort, La Grande Écurie & La Chambre du Roy, Hespèrion XX en La Simphonie du Marais voordat hij in 1998 Le Poème Harmonique oprichtte. Op het operatoneel is zijn toon die van een unieke geluids- en visuele esthetiek, geboren uit de confrontatie van zijn visie, in grootschalige shows, met die van artiesten uit andere disciplines: poppenspelers (Mimmo Cuticchio), regisseurs (Omar Porras, Benjamin Lazar, Cécile Roussat) of circusartiesten (Mathurin Bolze). Vincent Dumestre is Officier de l'Ordre national des Arts et des Lettres en Chevalier de l'Ordre national du Mérite. 

Adèle Charvet

Dido (mezzosopraan)

In slechts een paar jaar tijd heeft Adèle Charvet zich gevestigd als een van de meest getalenteerde Franse mezzo's van haar generatie. Ze maakte haar operadebuut als Mercedes in Bizet's Carmen in het Royal Opera House. Vanaf dat moment nam haar carrière een hoge vlucht: haar stem wordt beschreven als fluweelzacht, compact en levendig gevoelig. Ze heeft haar eigenheid gecultiveerd door enthousiast alle repertoires te omarmen, van oude muziek tot hedendaags, en zich aan te passen aan alle vormen: recitals met zang en piano, kamermuziek, opera, concerten met orkest, met gerenommeerde ensembles en dirigenten als Marc Minkowski, Raphaël Pichon en François-Xavier Roth, onder anderen. Haar jonge carrière heeft haar al naar enkele van 's werelds grootste operahuizen en concertzalen gebracht, waaronder het Amsterdam Opera House, het Barbican Centre en de Royal Albert Hall. Ze vormt een duo met de pianist Florian Caroubi en in 2019 neemt ze haar eerste cd Long Time Ago op met de pianiste Susan Manoff, een programma met Amerikaanse muziek en Engelse melodieën voor Alpha Classics, voor wie ze exclusief opneemt.   

Jean-Christophe Lanièce

Aeneas (bariton)

Na zijn studies aan de Maitrise de Caen en Notre-Dame de Paris ging Jean-Christophe Lanièce naar het Conservatoire National Superieur de Musique de Paris en de Hochschule Berlin, waar hij in 2015 afstudeerde. In 2017 werd hij benoemd tot Révélation Classique Adami. Hij is gepassioneerd door kamermuziek en oratorium en speelt recitals met de pianisten Flore Merlin en Anne le Bozec en met de Fondation Royaumont. In concert is hij onder andere te horen met het koor van Orchestre de Paris, het Orchestre National de Cannes en het Orchestre Philharmonique de Strasbourg, gedirigeerd door Lionel Sow, Patrick Davin, Hervé Niquet, enz. Dit seizoen staan er heropvoeringen gepland van David en Jonathan (Teatro Real Madrid, Opéra de Lille), het Requiem van Fauré (met het Orchestre de Chambre de Genève of Le Concert Spirituel of Musique Sacrée in de Notre-Dame de Paris), Robert Brasillach/Le Voyage D'automne van Bruno Mantovani (Opéra National du Capitole de Toulouse), enz. 

Ana Quintans

Belinda (sopraan)

Ana Quintans studeerde aan het Conservatorium van Lissabon en de Studio van de Vlaamse Opera. Ze werkte met dirigenten als William Christie, Leonardo Garcia Alarcón en Marc Minkowski. Opnames omvatten Fauré's Requiem en La Spinalba van Almeida, Monteverdi's ́Orfeo met Cappella Mediterranea en Les Indes Galantes met La Chapelle Harmonique. Ze nam ook een solo-cd op met aria's van Albinoni en de titelrol in Coronis van Sebastian Duron. Ze werkte met regisseurs als Deborah Warner, Andreas Homoki en Graham Vick en in theaters als de Bayerische Staatsopera, Teatro Real Madrid, De Nederlandse Nationale Opera en concertzalen als Gulbenkian, Salle Pleyel en op de festivals van Aix-en-Provence, Edinburgh, Glyndebourne en Salzburg. Recente hoogtepunten zijn Salieri's opera Cublai gran Kan di Tartari en de titelrol van Joao Guilherme Ripper's kameropera Domitila. Andere projecten dit seizoen zijn concerten met de ensembles van Cappella Mediterranea en Le Poème Harmonique, evenals Schumanns Scènes uit Goethes Faust in het Teatro Nacional Sao Carlos in Lissabon. 

Igor Bouin

De Magiër, De Zeeman (bariton)

Via zijn studies aan het Conservatorium van Lille, de Maîtrise de Notre Dame de Paris en het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, verzamelde Igor Bouin zijn passie voor kamermuziek en opera. Hij is stichtend lid van het Trio Musica Humana. Igor is ook te horen bij het Ensemble Clément Janequin, het Concert Spirituel en het Ensemble Aedes, en als solist bij het Poème Harmonique en Les Arts Florissants. Recente solo-optredens waren Leporello in Mozarts Don Giovanni, Tweedeldum en de Rode Koning in Alice's Mirror van Thomas Nguyen en Papageno in Mozarts Toverfluit. Hij is ook erg actief in culturele initiatieven; hij componeerde en regisseerde DYS la comédie musicale, een show voor solisten, piano en kinderkoor over het thema leerproblemen. Momenteel werkt hij aan een project met het Théâtre Edwige Feuillère in Vesoul, waar hij geassocieerd artiest is in verband met zingen in rusthuizen. 

Caroline Meng

Eerste heks (mezzosopraan)

Na het behalen van eerste prijzen in piano en kamermuziek, zong Caroline Meng, opgeleid door Malcolm Walker en gelanceerd door David Stern, talrijke rollen in Frankrijk en in het buitenland: Zerlina in Don Giovanni, Dorabella in Cosi Fan Tutti, Didon in Didon et Enée, onder andere. Toegewijd aan hedendaagse creatie, werkt ze samen met het IRCAM in de Cité de la Musique en de BFM in Genève. Ze treedt ook op onder dirigenten als Laurent Cuniot, Edmon Colomer en Alexander Briger. In recital treedt ze op met pianist Fériel Kaddour. Naast haar werk als operazangeres is Caroline Meng zangcoach aan het CRR in Parijs en docente bij het Sotto Voce kinderkoor onder leiding van Scott Allan Prouty. 

Anouk Defontenay

Tweede heks (mezzosopraan)

Tijdens haar studies volgde Anouk Defontenay een opleiding in het volwassenenkoor van de Maîtrise de Notre-Dame de Paris en vervolgens in de Mirella Freni-klas van de Pôle Lyrique d'Excellence Cécile de Boever. Ze was prijswinnaar in de eerste editie van de Tremplin en bij de Fondation Royaumont, waar ze te horen was in de rol van de 3e Dame in De Toverfluit van W.A. Mozart. Anouk werkt regelmatig samen met het Pygmalion ensemble, Le Poème Harmonique, de Compagnie la Tempête en het Ensemble Aïgal. Ze zong de rollen van de Nymphe d'eau en de Bergère héroïque in de opera Armide van J.B. Lully met Le Poème Harmonique. Ze is ook te horen als solo altviool in het Requiem van M. Duruflé en als Mère Jeanne de l'Enfant Jésus in de Dialogues des Carmélites van F. Poulenc. In 2024 zong Anouk de sopraan 2-partij in Monteverdi's Vespers met Le Poème Harmonique, de alt-solopartij in de Johannes-Passion van J.S. Bach met de Maîtrise N. D. de Paris, en maakte haar debuut in de rol van het Kind in L'Enfant et les sortilèges van M. Ravel. 

Fernando Escalona

Geest (contratenor)

Fernando Escalona, de eerste contratenor die toetrad tot de Académie de l'Opéra National de Paris, debuteerde in 2020 op het podium van Palais Garnier in de rol van de tweede tante in Yvonne, Princesse de Bourgogne van Philippe Boesmans, en werd in maart 2022 bekroond met de Prix lyrique de l'AROP (Association pour le Rayonnement de l'Opéra de Paris). Onlangs vertolkte hij de rollen van Nerone in L'Incoronazione di Poppea met het Poème Harmonique, Licida in Vivaldi's L'Olimpiade en Achille in Sartorio's Orfeo. Tijdens concerten zong hij onder andere op het Voix d'Automne Festival, op het Radio-France Montpellier Occitanie Festival en op het Festival de la Chaise-Dieu. Fernando Escalona begon zijn zangopleiding in Venezuela bij Margot Parès-Reyna in El Sistema, daarna bij Isabel Palacios aan de Camerata Barroca in Caracas. In 2016 sloot hij zich aan bij het Centre de musique baroque de Versailles onder de voogdij van Olivier Schneebelli en nam hij deel aan talrijke ensembleproducties. Naast zijn solocarrière blijft hij werken als assistent-zangdocent bij het Simón Bolivar National Choir van Venezuela, waarvan hij een van de oprichters is en waarmee hij internationaal heeft getoerd met dirigenten als Helmuth Rilling, Johan de Meij, Sir Simon Rattle, Claudio Abbado en Gustavo Dudamel. Fernando Escalona wordt sinds 2020 vertegenwoordigd door RSB Artists. 

Marie Théoleyre

Tweede vrouw (sopraan)

Sopraan Marie Théoleyre heeft reeds opgetreden onder eminente dirigenten als Vincent Dumestre, Raphaël Pichon, Andrea Marcon, Gabriel Garrido, Geoffroy Jourdain en Alessandro de Marchi. Haar expressieve en muzikale kwaliteiten hebben haar prestigieuze prijzen opgeleverd, waaronder de criticiprijs en de derde prijs op het Renata Tebaldi Concours in San Marino in 2022. Ze won ook het Cesti-concours in Innsbruck in 2021 en was finaliste in het Froville-concours in 2023. Theoleyre is gespecialiseerd in het barokrepertoire en heeft vele rollen op zich genomen, waaronder onlangs die van Amour in de opera Dardanus van Rameau in Stockholm onder leiding van Peter Spissky. In 2024 verscheen ze in de Opéra Royal de Versailles in de rollen van La Musica en Euridice onder leiding van Jordi Savall. Ze vertolkte ook de rol van The Second Woman in Purcells Dido & Aeneas met Le Poème Harmonique op het Chaise-Dieu Festival. 

Le Poème Harmonique

eerste violen
Fiona-Émilie Poupard  
Camille Aubret 
Rebecca Gormezano 
Rozarta Luka 

tweede violen
Louise Ayrton 
Minori Deguchi 
Clara Lemaitre 

altviolen
Sophie Iwamura 
Maialen Loth 

cellos
Lucas Peres 
François Gallon 

contrabassen
Simon Guidicelli 

fluit
Isaure Lavergne 
Neven Lesage 

fagot en fluit 
Krzysztof Lewandowski 

percussie 
Sylvain Fabre 

gitaar
Victorien Disse 
Yuli Bayeul 

harp
Sara Agueda Martin  

virginaal 
Elisabeth Geiger 

Koor 

sopraan 
Hannah Marandin
Isabelle Savigny 
Laura Holm 
Virginie Thomas 

alt 
Cécile Madelin 
Damien Ferrante 

tenor 
Ivar Hervieu 
Stéphan Orly 
Lisandro Pelegrina 
Alexandre Cerveux 
Carlos Porto 

bas 
Roland Ten Weges 
Lucas Bacro 
David Robbe 
Valentin Jansen 

voorbereiding koor 
Jean-Sébastien Beauvais 

Solisten 

Adèle Charvet, Dido (mezzosopraan) 
Jean-Christophe Lanièce, Aeneas (bariton) 
Ana Quintans, Belinda (sopraan) 
Igor Bouin, Sorceress, Sailor (bariton) 
Caroline Meng, First Witch (mezzosopraan) 
Anouk Defontenay, Second Witch (mezzosopraan) 
Fernando Escalona Melendez, Spirit (contratenor) 
Marie Théoleyre, Second Woman (sopraan) 

Vincent Dumestre, leiding 

Bozar Maecenas 

Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter • Bozar Honorary Patrons • Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt  

Bozar Patrons 

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Madame Paloma Castro Martinez de Tejada • Prince et Princesse de Chimay • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Monsieur Nicolas De Coster et Madame Stéphanie Donnez • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe en Martine Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Lucia Recalde Langarica • Monsieur Bernard Respaut • De heer en mevrouw Guy en Martine Reyniers • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Dr. Philippe Uytterhaegen • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen •Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Golschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker  

Bozar Circle 

Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck 

Bozar Young Circle 

Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Laurent Coulie et Madame Cory Zhang • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muylle • De heer Sander Muylle • Madame Audrey Noble • Madame Valéria Onofrj • Dr. Bram Peeters • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne 

En onze Leden die anoniem wensen te blijven