Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Chiaroscuro Quartet & Cedric Tiberghien

7 Juni'24
- 20:00

Terarken

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Strijkkwartet nr. 7 in F, op. 59/1, "Razumovsky"

  • Allegro
  • Allegretto vivace e sempre scherzando
  • Adagio molto e mesto - attacca
  • "Thème Russe": Allegro

pauze

Johannes Brahms (1833-1897)
Pianokwintet in f, op. 34

  • Allegro non troppo
  • Andante, un poco adagio
  • Scherzo: Allegro 
  • Finale: Poco sostenuto – Allegro non troppo – Presto, non troppo

Duur: +/- 2u

Beethoven, Strijkkwartet in F op. 59 nr. 1 

Eén van de beroemdste uitspraken over het genre van het strijkkwartet komt uit de pen van Goethe. In een brief uit 1829 vergeleek hij de uitvoering van een strijkkwartet van Beethoven met het luisteren naar een conversatie tussen vier intelligente mensen. De vergelijking die Goethe hier maakte, was echter allesbehalve nieuw. In 1764 werden de strijkkwartetten op. 1 van Joseph Haydn in Parijs al gepubliceerd onder de titel “Six simphonies ou quatuors dialogués”. In zekere zin liep Goethe met zijn analyse van het Beethoveniaanse strijkkwartet zelfs de feiten achterna. In de strijkkwartetten van zijn zogenaamde middelste periode – waar ook de Razumovsky-kwartetten toe behoren – voerde Beethoven immers een grote wijziging door in de dynamiek tussen de spelers.  

Hoewel de drie kwartetten op. 59 opgedragen zijn aan de Russische graaf Razumovsky, kwam de effectieve compositieopdracht hoogstwaarschijnlijk van Ignaz Schuppanzig, sterviolist in vast dienstverband bij Razumovsky. Hij liet zich omringen door andere beroepsmuzikanten en vormde zo het eerste volledig professioneel strijkkwartet uit de geschiedenis. Het is ook onder zijn impuls dat de manier van spelen als strijkkwartet veranderde. Tot dan was het spel effectief vooral gericht op de dialoog tussen de vier muzikanten. Zij zaten vaak in een cirkel rond de pupiter, met hun rug naar eventuele toehoorders. Doorgaans werd de vierstemmige dialoog ook gedomineerd door de eerste viool, die met voorsprong de belangrijkste partij kreeg. 

Met deze strijkkwartetten zetten Beethoven en Schuppanzig een aantal conventies op losse schroeven. We weten dat de muzikanten van het Schuppanzig kwartet de gesloten cirkel openbraken en zich meer richting het publiek oriënteerden. Die louter ruimtelijke verandering in de opstelling zien we ook weerspiegeld in de muziek, die veel meer gericht is op het projecteren van de klank richting een publiek. Dat het kwartet geschreven is voor een professioneel ensemble is ook een breuk met de traditie, waar strijkkwartetten vaak voor het plezier en vermaak van musicerende edellieden bedoeld waren. Eén van de voorwaarden om Schuppanzig in dienst te nemen, was trouwens dat de graaf zelf af en toe de tweede viool mocht spelen in kwartetten. Het is maar de vraag of hij dat in deze complexe partituur ook nog deed. Zelfs Schuppanzig botste al eens op zijn grenzen, en toen hij bij Beethoven kloeg over onspeelbare passages, antwoordde Beethoven op zijn typisch eigenzinnige manier: “Denk je werkelijk dat ik aan jouw ellendige viool denk waarin ik getroffen ben door een bepaald gevoel?” 

Het eerste van de drie Razumovsky-kwartetten begint voor de eerste violist op een erg ongebruikelijke manier. Hij of zij moet liefst acht maten wachten om aan het woord te komen. Wanneer het zo ver is, mag die slechts de melodie beantwoorden die door de cello werd voorgesteld. De klassieke hiërarchie wordt vanaf de eerste noot op zijn kop gezet; wat volgt is een uitgebreide sonatevorm met een grote gelijkwaardigheid van de vier gesprekspartners. 

In de tweede beweging overheerst het speelse karakter. We herkennen de stijl van de scherzo’s in Beethovens latere symfonieën, inclusief het doelbewust verstoren van de driekwartsmaat door middel van pittige accenten op onverwachte momenten. 

Het Adagio molto e mesto vormt een welkom rustpunt. Beethoven toont zich een meester in het contrapunt, waarbij de vier stemmen een grote onafhankelijkheid hebben maar samen een uitgekiend en meeslepend klankweefsel vormen. In wisselende constellaties kiest hij vaak voor duo’s binnen het kwartet die samen spelen. Op die manier kan hij de klank groter maken, wat nodig was in de nieuwe context van het publieksgericht musiceren. 

In het vierde en laatste deel van op. 59 nr. 1 bedankt Beethoven op een muzikale manier de graaf aan wie de partituur werd opgedragen. De keuze voor een Russische volksmelodie is niet alleen een mooie blijk van erkenning ten aanzien van Razumovsky. De opzwepende aard van het thema is ook ideaal materiaal voor een bruisende en energieke finale. 


Brahms, Pianokwintet in f op. 34 

Het pianokwintet van Johannes Brahms wordt wel eens de bekroning van zijn kamermuziek genoemd. Deze compositie ontstond in 1862 als een strijkkwintet, met twee cello’s. Nadat hij een transcriptie voor twee piano’s had gemaakt, vond hij uiteindelijk het perfecte evenwicht in de bezetting van strijkkwartet met piano. Het was Joseph Joachim, de op dat moment beroemde violist en goeie vriend van Johannes Brahms, die het strijkkwintet als eerste uitvoerde en daarbij op zijn honger bleef zitten. Op 15 april 1863 schreef hij aan Brahms, nadat hij al grondig aan het werk gerepeteerd had, dat hij de partituur niet aan anderen wilde laten zien voordat hij het kon voorspelen aan Brahms. Joachim voelde dat het werk potentieel had, maar hij miste een zekere charme. Componist en violist wisselden ideeën uit, maar zelfs nadat Brahms enkele aanpassingen had doorgevoerd, waren ze nog niet tevreden met het resultaat. Het grootste probleem was dat Brahms de muziek niet zozeer vanuit de mogelijkheden van de strijkers had gedacht, waardoor de technische moeilijkheden een directe muzikale expressie in de weg stonden. 

Toen duidelijk werd dat de problemen met het werk zo fundamenteel waren, besliste Brahms om het over een andere boeg te gooien en het werk te transformeren in een sonate voor twee piano’s. Hij voerde deze versie zelf uit, samen met pianist Carl Tausig, maar nog steeds voelde het werk niet helemaal juist. Deze keer was het Clara Schumann, die zowel de originele kwintetversie als de nieuwe pianobewerking kende, die de vinger op de wonde legde. Ze schreef op 22 juli 1864 dat het werk zoveel goeie ideeën bevatte dat het haast een orkest zou nodig hebben om alles tot zijn recht te laten komen. 

Tot een orkestwerk zou het nooit komen, maar toen dirigent Hermann Levi suggereerde om er een pianokwintet van te maken, bleek dat de uitweg. Toen Levi de partituur gezien had, stuurde hij Brahms een brief met lovende kritieken. Hij noemde het stuk een “meesterwerk van de kamermuziek”. 

Chiaroscuro Quartet

Chiaroscuro Quartet werd opgericht in 2005 en brengt violisten Alina Ibragimova (Rusland) en Pablo Hernán Benedí (Spanje), altvioliste Emilie Hörnlund en celliste Claire Thirion (Frankrijk) samen (voor dit concert wordt Pablo Hernán Benedí vervangen door Charlotte Saluste-Bridoux). Het tijdschrift Grammophone omschreef het kwartet als “a trailblazer for the authentic performance of High Classical chamber music”, verwijzend naar hun keuze om het klassieke en romantische repertoire te spelen op darmsnaren en met historische strijkstokken. Dat levert een uniek geluid op, volgens de krant The Observer “a shock to the ears of the best kind”. Hun discografie weerspiegelt deze heldere lijn, met werk van Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn en Haydn. Chiaroscuro werd al verschillende keren bekroond, onder meer met de Duitse Förderpreis Deutschlandfunk/Musikfest Bremen (2013) en de Preis der Deutschen Schallplattenkritik (2015). Het kwartet werkt graag en vaak samen met solisten en staat op de grote podia in alle continenten. Het kwartet beschikt dankzij de Jumpstart Jr Foundation over een Andrea Amati viool uit 1570. 

Cédric Tiberghien

piano

Cédric Tiberghien is een Franse pianist die op korte tijd een internationale carrière heeft uitgebouwd. Hij wordt geprezen voor zijn veelzijdigheid en zijn brede repertoirekennis. Hij stelt boeiende programma’s samen en gaat vaak op zoek naar innovatieve concertformules en dynamische samenwerkingen op het vlak van kamermuziek. Tijdens het seizoen 2023-24 maakte hij zijn debuut als solist bij het Atlanta Symphony Orchestra en werd hij opnieuw uitgenodigd bij London Philharmonic, San Francisco Symphony en het Orchestre National de Lyon. Hij is vaste gast in Wigmore Hall, waar hij onder andere een integrale van Beethovens variatiereeksen uitvoerde, telkens gecombineerd met andere componisten. Deze concertreeks vormt ook de basis voor een opname die vorig jaar verschenen is bij Harmonia Mundi. Cédric doceert regelmatig aan de Académie Musicale Philippe Jaroussky. 

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Comte Gabriel Armand • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle  Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Madame Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven