Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Yoonsoo Yeo

10 Nov.'24
- 11:00

HLB Stage

Joseph Haydn (1732-1809) (arr. Gregor Piatigorsky)

Divertimento in D, naar Hob. XI:113

  • Adagio
  • Minuetto 
  • Allegro di molto 

Igor Stravinsky (1882-1971) (arr. Gregor Piatigorsky)

Suite italienne (1932)

  • Introduzione 
  • Serenata 
  • Aria 
  • Tarantella
  • Minuetto e Finale

Francis Poulenc (1899-1963)

Sonate voor cello en piano, FP 143 (1940-1948)

  • Allegro - Tempo di marcia
  • Cavatine
  • Ballabile
  • Finale

 

Duur: 1u

De geregelde terugkeer naar het classicisme

De laatste jaren van de achttiende eeuw spelen een cruciale rol in de geschiedenis van de cello. Op dat moment immers wordt hij bevrijd van zijn rol als begeleidend continuo-instrument en neemt hij de rol van solo-instrument op zich. Het is veelbetekenend dat noch Mozart noch Haydn een sonate voor cello en piano gecomponeerd hebben. De sonates van Beethoven zijn dus zowat de eerste werken voor deze bezetting. Hun vorm zou tijdens de hele negentiende eeuw, tot aan Brahms, bewaard blijven. Het is Brahms’ verdienste de traditie van de kamermuziek in stand te hebben gehouden in tijden waarin de interesse van progressieve componisten als Wagner en Liszt naar het muziekdrama en het symfonisch gedicht uitging, die genres dus waarin de inhoud primeert op de vormelijke componenten. Brahms daarentegen verzette zich fel tegen deze opvattingen en bleef vasthouden aan de traditionele vormschema’s van de Weense klassiek. Enkele decennia later grijpt Stravinski op zijn beurt terug naar het classicisme van de 18e eeuw voor het schrijven van zijn ballet Pulcinella.  

Pulcinella markeerde de start van het neoklassieke parcours in Stravinski’s schrijfwijze. Lange tijd is men ervan uitgegaan dat Stravinski de melodieën voor dit werk had ontleend aan werk van de Napolitaan Giambattista Pergolesi. Intussen is de musicoloog A. Dunning erachter gekomen dat slechts enkele elementen aan Pergolesi kunnen worden toegeschreven en dat het ballet vooral schatplichtig is aan thema’s uit de zes Concerti Armonici van graaf Unico van Wassenaar, een Nederlandse amateur-musicus die wegens zijn diplomatieke loopbaan uitdrukkelijk anoniem wenste te blijven. Het thema van de parmantige Sinfonia en nog verscheidene andere vondsten komen dan weer van Domenico Gallo. Ander materiaal komt op rekening van Fortunato Chelleri en Alessandro Parisotti. Stravinski neemt de veelheid van barokmateriaal quasi intact over en respecteert het melodische verloop. Het proces van hermodelleren van oud materiaal bevindt zich hier dus nog in een embryonale en aarzelende fase. Zijn aandacht richt zich op andere elementen van het muzikale weefsel: ritme en harmonie met een gecondenseerde, no-nonsense-aanpak. Stravinsky’s eigen inbreng bestond erin om hier en daar door middel van elisie en de verlenging of de herhaling van zinsneden met de vormelijke symmetrie van deze 18e-eeuwse muziek te breken, alsook om het traditionele harmonische schema te verstoren door ostinati te gebruiken en bepaalde harmonieën te verlengen. Het resultaat mag dan wel karakteristiek zijn voor Stravinski, het is veel zachter en minder bijtend dan zijn vroegere werken.

Goede balletmuziek verdient een leven buiten het theater en dit is de reden waarom Stravinski enkele jaren later uit Pulcinella een suite destilleerde met slechts 11 bewegingen en met weglating van de drie zangpartijen. Daarna zou hij nog een arrangement voor viool en piano creëren en een versie voor cello en piano, beide onder de titel Suite italienne, gevolgd door nóg een revisie van de originele Pulcinella-suite. Geen enkele van de drie versies herneemt precies dezelfde volgorde van de stukken.

De Franse componist Francis Poulenc maakte deel uit van een groep componisten die vandaag bekend staat als 'Le Group des Six'. Hoewel deze zes componisten elk hun eigen weg gingen, was er iets dat hen verbond: ze voelden zich allemaal aangesproken door de nieuwe esthetiek zoals die werd geformuleerd door de Franse schrijver Jean Cocteau (1889-1963). Cocteau reageerde tegen de esthetische pretenties van de muziek sinds de romantiek: muziek als autonome, individualistische en subjectivistische kunst. Hij pleitte voor vereenvoudiging, vermenselijking en meer aandacht voor de spontane musiceerpraktijk.

Francis Poulenc componeerde gedurende bijna zijn hele leven kamermuziek: van zijn negentiende tot in 1962. Indien Poulenc beweert dat zijn muziek zijn portret is, vormt zijn kamermuziek het intieme portret van zijn muziek, als was het de uitzuivering van zijn stijl, een schets van zijn karakter, voortdurend schommelend van vrolijk naar nostalgisch. Deze bekentenissen worden echter snel getemperd door de puurheid van de vorm. Poulenc houdt zich op een afstand van de esthetische draaikolk van zijn tijd. In zijn kamermuziek vindt men de essentie van zijn harmonisch-melodisch palet.

Naar Bozararchief

Yoonsoo Yeo

cello

Yoonsoo Yeo is in 2001 geboren in Auckland, Nieuw-Zeeland. Hij begon met cello op achtjarige leeftijd. In 2007 verhuisde hij naar Zuid-Korea, waar hij vanaf 2013 les kreeg van Myung-Wha Chung aan het Korea National institute for the Gifted in Arts. In 2017 studeerde Yoonsoo voort aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia, bij Peter Wiley en Carter Brey. 

Als solist gaf Yoonsoo zijn eerste recital in 2013 in de Kumho Art Hall. Zijn debuut in het Seoul Arts Center dateert van 2018. Hij concerteerde met o.m. het Suwon Philharmonic Orchestra, DYC Symphony Orchestra, Millennium Symphony Orchestra, Ulsan Symphony Orchestra, Baden-Baden Symphony Orchestra en het GMMFS Orchestra.

Yoonsoo werd geselecteerd als ‘rising artist’ door de Byeoksan Foundation en Sejong Soloists. Hij bespeelt een Carl Becker uit 1934, hem ter beschikking gesteld door de Byeoksan Foundation.

Vanaf september 2023 vervolmaakt Yoonsoo zich voort als artiest in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth onder leiding van Gary Hoffman en Jeroen Reuling.

Katsura Mizumoto

piano

Nadat Katsura Mizumoto haar master economie behaalde aan de universiteit van Hokkaido, verhuisde ze naar Duitsland. Daar studeerde ze af aan de Hochschule für Musik in Frankfurt, met de hoogste onderscheiding.

Ze volgde masterclasses bij onder meer Leon Fleischer, Paul-Badura Skoda, Vitaly Margulis. Katsura won prijzen op internationale wedstrijden, zoals de pianowedstrijd A.M.A Calabria, het concours van de Deutscher Akademischer Austauschdienst, de Hochschulwettbewerb in Berlijn. Katsura is momenteel soliste en kamermuzikante in Europa, de VS en Japan.

Ze gaf kamermuziekoptredens aan de zijde van vermaarde musici als Charles Neidich, Nobuko Imai, Philippe Graffin, Michael Sanderling, Mayu Kishima en ze kreeg uitnodigingen voor internationale muziekfestivals in Europa en Japan. Ze gaf les aan de hogeschool voor muziek in Frankfurt en is nu pianobegeleidster van de afdeling snaarinstrumenten aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel alsook van de afdeling cello van de Koningin Elisabeth Muziekkapel, met de Master in residence Gary Hoffman.

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Comte Gabriel Armand • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Madame Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven