Boho Strings with Andreas Scholl and Tamar Halperin
23 Apr.'24
- 20:00
Henry Le Boeufzaal

- Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
- The Twilight People (1925)
- Giovanni Sollima (1962- )
- Note Sconte I. (2016)
- Johann Johannsson (1969-2018)
- Good Night, Day (2016)
- Philip Glass (1937- )
- Journey to the Underworld (2001)
- John Dowland (1563-1626)
- Come Again, Sweet Love Doth Now Invite (First Book of Songs, 1597)
- Giovanni Sollima (1962- )
- Notte Sconte II. Un Canone (2016)
- Georg Friedrich Handel (1685-1759)
- Empio dir tu sei uit “Giulio Cesare in Egitto” (1724)
- Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Ach bleibe doch uit “Himmelfahrtsoratorium” (1735)
- Giovanni Sollima (1962- )
- Notte Sconte III. Dal Quartetto op.131 di Ludwig van Beethoven Presto (2016)
- John Dowland (1563-1626)
- In Darkness Let Me Dwell (arr. Mitchell McCarthy) (1610)
- Valentin Silvestrov (1937- )
- The Messenger (1996)
- Don McLean (°1945)
- Starry Starry Night (arr. Mitchell McCarthy) (1971)
- Giovanni Sollima (1962- )
- Notte Sconte IV. Leopold Cadenza (2016)
- Joseph Haydn (1732-1809)
- Recollection (1794)
- Giovanni Sollima (1962- )
- Notte Sconte V. Il deserto rosso (2016)
- Billy Joel (1949- )
- Lullaby (Goodnight, My Angel) (arr. Mitchell McCarthy) (1993)
Tussen wan en hoop
Wanneer Orpheus afdaalt naar het schaduwrijk om zijn plots gestorven geliefde Euridice terug te halen, bevindt hij zich in een tussenzone. In het spoor van het onwetende heeft hij enkel zijn lier als gezelschap. Gelukkig, want net die muziek overhaalt Hades, koning van de onderwereld, om Euridice nog een kans op leven te geven. Dit mythologische liefdesverhaal spoorde ontelbare kunstenaars en componisten aan tot een reflectie over de dood. Meer nog dan een reflectie wil Boho Strings een conversatie. Niet alleen over de (zelf)dood, maar in het bijzonder over het voorkomen ervan. In 2020 stapte hun bestuurslid Peter De Prins uit het leven. Onder de noemer Be a He(a)ro volgden herdenkingsconcerten en panelgesprekken. Contratenor Andreas Scholl en pianiste Tamar Halperin maakten vanaf het begin al deel uit van dit emotioneel engagement. De boodschap van dit concert? Iedereen kan een held(in) zijn door simpelweg te luisteren.
Zowel de Orpheusmythe als de dood in al haar facetten lopen continu door het eclectische programma, van de eeuwenoude smeekbedes van John Dowland tot de hedendaagse meditatie van Johann Jóhannsson. De in 2018 overleden IJslandse componist Jóhannsson werd dankzij zijn minimalistische (film)muziek door The Guardian beschreven als “the late composer who made loss sublime”. Verlies en verval waren terugkerende thema’s in zijn oeuvre, net als in Good Night, Day uit zijn tiende studioalbum Orphée, gebaseerd op Jean Cocteaus gelijknamige film. De lage strijkers openen met een repetitieve waarschuwing waarna een solo cello het hoogste, maar ook haar laatste woord voert. Philip Glass liet zich door dezelfde film inspireren voor zijn opera Orphée. Hieruit hoor je Journey to the Underworld in een pianotranscriptie waarin de stappen van een walking bass onderbroken worden door verontrustende, scherpe akkoorden.
Heurtebise: “Vous connaissez la mort?”
Orphée: “J’en parlais, j’en rêvais, je la cherchais. Je croyais la connaître. Je ne la connaissais pas.”
Uit Jean Cocteau’s Orphée (1950)
De overgangszone tussen leven en wat volgt, tussen dag en nacht, tussen einde en herbegin, hield nog componisten wakker. Ralph Vaughan Williams schreef het lied Twilight People op een gedicht van Seamus O’Sullivan. De titel verwijst naar de stemmen die de protagonist hoort in het geritsel van bladeren bij het vallen van de avond. Ze zijn afkomstig van overledenen die de overkant nog niet bereikt hebben en veroorzaken een zucht van ongerustheid bij de zanger. Enkele eeuwen eerder componeerde Johann Sebastian Bach zijn Himmelfahrtsoratorium. Op Hemelvaart stijgt Jezus definitief op naar de hemel terwijl zijn apostelen verslagen achterblijven. De aria Ach bleibe doch is een smeekbede aan Jezus om te blijven, of een vraag tot verlenging van het leven. De pauzes in de basso continuobegeleiding suggereren de leegte die bij zijn vertrek over blijven.
Muziek kan ook dienstdoen als middel van herdenken. De Oekraïense Valentin Silvestrov schreef het troostende The Messenger voor strijkers en piano na het plotse overlijden van zijn vrouw. De boodschapper uit het hiernamaals brengt zelden goed nieuws. Dat weet ook de Italiaanse Giovanni Sollima die in Note Sconte (“verborgen noten”) zijn landgenoot en cellist Franco Rossi herdenkt. De vijfdelige suite voor cello werd bewerkt voor strijkorkest en is het bindmiddel tussen de andere werken in dit programma. In het Engelstalige lied Recollection vragen Joseph Haydn en lyriste Anna Hunter zich af of het vertrek van een geliefde definitief is. Tussen de regels lezen we dat opnieuw de dood de oorzaak is.
Eindigen op een hoopvolle noot doen we via twee grote Amerikaanse singer-songwriters: Don McLean en Billy Joel krijgen een nieuw gelaat in arrangementen voor strijkorkest door Mitchell McCarthy. “The day music died” zijn legendarische woorden die McLean populariseerde tot een kernspreuk die telkens bovendrijft wanneer een muzikale held sterft. Starry, starry night gaat over Vincent Van Gogh die ondanks de wonderlijke sterrenhemel boven hem – vereeuwigd in zijn schilderij De sterrennacht – enkel het duister tussen de lichtpunten zag. Hij schoot zichzelf in 1890 neer. ‘Pianoman’ Billy Joel schreef het wiegenliedje Lullabye (Goodnight, My Angel) voor zijn dochter om haar gerust te stellen: “Someday we'll all be gone. But lullabies go on and on. They never die. That's how you and I will be.” Het komt wel goed. “Tussen wan en hoop schijnt licht in het donker” (Brihang, 2023).
Guillaume De Grieve
John Dowland – Come again
Come again
Sweet love doth now invite,
Thy graces that refrain,
To do me due delight,
To see, to hear, to touch, to kiss, to die,
With thee again in sweetest sympathy.
Come again
That I may cease to mourn,
Through thy unkind disdain:
For now left and forlorn,
I sit, I sigh, I weep, I faint, I die,
In deadly pain and endless misery.
Gentle Love,
Draw forth thy wounding dart,
Thou canst not pierce her heart,
For I that to approve,
By sighs and tears more hot than are thy shafts,
Did tempt, while she for mighty triumph laughs.
NL:
Kom weer
Zoete liefde nodigt je uit,
Dat je de schoonheid die ik ontbeer,
Nu volledig voor me ontsluit,
Om te zien, te horen, te voelen, te kussen, te sterven,
En samen weer diepste genegenheid te werven.
Kom weer
Opdat mijn verdriet me kan verlaten,
Om jouw onvriendelijke verweer:
Want nu, alleen en in alle staten,
Zit ik, zucht ik, ween ik en bezwijm,
In eindeloze ellende en dodelijke pijn.
Tedere Liefde!
Trek uw scherpste pijl en schiet,
Haar hart doorboort gij niet.
Maar wat mij nog het meeste ontriefde:
Met zuchten en tranen, heter dan uw schachten,
Poogde ik, terwijl zij triomfantelijk schaterlachte.
Handel - Empio, dirò, tu sei
Empio, dirò, tu sei,
togliti a gli occhi miei,
sei tutto crudeltà.
Non è da re quel cuor,
che donasi al rigor,
che in sen non ha pietà.
NL:
Je bent verachtelijk, zeg ik.
Verdwijn uit mijn zicht,
je bent niets anders dan wreedheid.
Het is een koning niet waardig,
een hart dat zich overgeeft aan hardvochtigheid,
en een ziel zonder medelijden.
J.S. Bach - Ach, bleibe doch
Ach, bleibe doch, mein liebstes Leben,
Ach, fliehe nicht so bald von mir!
Dein Abschied und dein frühes Scheiden
Bringt mir das allergrößte Leiden,
Ach ja, so bleibe doch noch hier;
Sonst werd ich ganz von Schmerz umgeben.
NL:
Ah, blijf gewoon, mijn liefste leven,
Ah, vlucht niet zo snel van mij!
Je afscheid en je vroege vertrek
Brengt mij het grootste van alle smarten,
Ah, echt, blijf nog even hier;
Anders ben ik helemaal van verdriet vervuld.
John Dowland - In darkness let me dwell
In darkness let me dwell, the ground shall sorrow be,
The roof despair to bar all cheerful light from me,
The walls of marble black that moistened still shall weep,
My music hellish jarring sounds to banish friendly sleep:
Thus wedded to my woes, and bedded to my tomb
O, let me living die, till death do come.
NL:
Laat mij in duisternis wonen, de grond gemaakt van spijt,
het dak van wanhoop blokkeert er alle licht van vrolijkheid;
langs de zwarte marmeren muren glijden tranen in stromen,
mijn hels knarsende muziek laat de zoete slaap niet komen:
zo gehuwd met mijn verdriet en aan mijn tombe gebonden
o, laat me het leven sterven, tot de dood mij heeft gevonden.
Don McLean - Vincent (Starry, starry night)
Starry, starry night
Paint your palette blue and gray
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul
Shadows on the hills
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy, linen land
Now, I understand what you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free
They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now
Starry, starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of china blue
Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are soothed beneath the artist's loving hand
Now, I understand, what you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now
For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left inside
On that starry, starry night
You took your life as lovers often do
But I could have told you, Vincent
This world was never meant for one
As beautiful as you
Starry, starry night
Portraits hung in empty halls
Frameless heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget
Like the strangers that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloody rose
Lie crushed and broken on the virgin snow
Now, I think I know what you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will
NL:
Sterren, sterrennacht
Schildert je palet van blauw en grijs
Een kijk op een zomerse dag,
Door ogen die de duisterheid in mijn ziel kennen.
Schaduwen op de heuvels,
Tekenen de bomen en de narcissen
Vangen de wind en de winterkou
In kleuren op het besneeuwde land van doek.
Nu begrijp ik, wat je mij probeerde te zeggen,
Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid
Hoe je probeerde ze vrij te laten
Ze wilden niet luisteren, ze wisten niet hoe
Misschien zullen ze nu luisteren.
Sterren, sterrennacht
Vlammende bloemen die helder stralen,
Wervelende wolken in een paarse nevel,
Die de ogen van Vincent's oog reflecteren in Delft's blauw.
Van kleur veranderende tinten.
Goudgele korenvelden in de ochtend.
Verweerde gezichten vastgelegd in pennenstreken van pijn,
Tot rust gekomen onder de schilders liefdevolle handen
Nu begrijp ik, wat je mij probeerde te zeggen.
Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid
hoe je ze probeerde te bevrijden
Ze wilden niet luisteren, ze wisten niet hoe,
misschien dat ze je nu wel horen.
Alhoewel men niet van je hield
was jouw liefde oprecht
En toen er geen hoop meer in je was
tijdens die nacht vol sterren
Nam je je leven zoals geliefden dat vaak doen,
Maar Vincent, ik had jou kunnen zeggen,
Deze wereld is niet gemaakt voor iemand,
zo mooi als jij
Sterren, sterrenhemel,
Portretten opgehangen in lege hallen,
Hoofden zonder lijst op naamloze muren,
Met ogen die de wereld bekijken en niet kunnen vergeten.
Zoals de onbekenden die je ontmoette,
De ruige mannen in gerafelde kleding,
Een zilveren doorn op een bebloede roos,
ligt verpletterd en gebroken in de maagdelijk witte sneeuw.
Nu denk ik dat ik weet, wat je mij probeerde te zeggen.
Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid
Hoe je probeerde ze te bevriiden
Ze wilden niet luisteren en doen dat nog niet,
Misschien zullen ze dat nooit doen.
Haydn - Recollection
The season comes when first we met,
But you return no more.
Why cannot I the days forget,
Which time can ne'er restore?
O days too fair, too bright to last,
Are you indeed forever past?
The fleeting shadows of delight
In memory I trace;
In fancy stop their rapid flight
And all the past replace.
But ah! I wake to endless woes,
And tears the fading visions close.
NL:
't Seizoen komt weer dat ik jou vond,
Maar jij keert nimmer weer.
Waarom blijft steeds die open wond
Die tijd herstelt nooit meer?
O tijd te mooi, te mooi getij,
Ben jij nu echt voorgoed voorbij?
De blije beelden, vluchtend goud,
Loopt mijn herinn’ring na;
‘k Verbeeld me dat ‘k hen tegenhoud
En weer met jou omga.
Maar ach, ‘k ontwaak in diep verdriet,
Weer wijkt in tranen ‘t zoet verschiet.
Billy Joel - Lullaby (Goodnight My Angel)
Goodnight my angel, time to close your eyes
And save these questions for another day
I think I know what you've been asking me
I think you know what I've been trying to say
I promised I would never leave you
Then you should always know
Wherever you may go, no matter where you are
I never will be far away
Goodnight my angel, now it's time to sleep
And still so many things I want to say
Remember all the songs you sang for me
When we went sailing on an emerald bay
And like a boat out on the ocean
I'm rocking you to sleep
The water's dark and deep, inside this ancient heart
You'll always be a part of me
Goodnight my angel, now it's time to dream
And dream how wonderful your life will be
Someday your child may cry, and if you sing this lullaby
Then in your heart there will always be a part of me
Someday we'll all be gone
But lullabies go on and on
They never die
That's how you and I will be
NL:
Welterusten mijn engeltje, het is tijd om je ogen te sluiten
En om deze vragen voor morgen te bewaren
Ik denk dat ik weet wat je me wilde vragen
Ik denk dat jij weet wat ik je probeerde te zeggen
Ik heb je beloofd dat ik je nooit zou verlaten
En je moet altijd onthouden dat
Waar je ook naartoe gaat, en waar je je ook bevindt
Ik nooit ver weg zal zijn
Welterusten mijn engeltje, het is nu tijd om te gaan slapen
En er zijn nog zo veel dingen die ik je wil zeggen
Weet je nog al die liedjes die je voor me zong
Toen we zeilden in een smaragdgroene baai
En net zoals een boot op de oceaan
Wieg ik jou in slaap
Het water is donker van kleur, en diep van binnen in dit oude hart
Zal altijd een plaatsje voor jou zijn
Welterusten mijn engeltje, het is nu tijd om te gaan dromen
Over hoe fantastisch jouw leven zal zijn
Op een dag zal je kind misschien huilen, en als je dan dit slaapliedje zingt
Dan zal in jouw hart altijd een plaatsje voor mij zijn
Op een dag zijn we er allemaal niet meer
Maar slaapliedjes gaan door en door
Ze sterven nooit
Dat is hoe jij en ik zullen zijn
Boho Strings
Boho Strings ontstond in 2015 uit het idee van dirigent David Ramael en violiste Jessica Tortorice om met een frisse blik naar het traditionele concept van een strijkorkest te kijken. De muzikanten leggen de nadruk op het vertellen van verhalen in muziek. Verhalen over maatschappelijke thema’s waarin mensen centraal staan. Al snel verwierf Boho Strings een uitstekende reputatie. Met projecten zoals La Captive, D-Radicalize!, Urban Renaissance en In Deep Silence staan ze regelmatig op grote podia in Vlaanderen en in het buitenland. In 2018 verscheen de eerste CD Nostalgia, gewijd aan de muziek van Wim Henderickx.
Dat ze kozen om hun thuis te maken in het Antwerpse district Borgerhout is dan ook niet verwonderlijk. Borgerhout heeft een ongelooflijke diversiteit aan herkomsten en nationaliteiten. Op zo’n plaats borrelen vele verhalen naar boven en komen er elke dag nieuwe bij. Vandaar de naam Boho Strings.
Boho Strings staat ook voor veel meer dan louter concerten brengen. Zo is het ensemble één van de bezielers achter het project Be A He(a)ro, dat via workshops mentaal welzijn, luisterend leiderschap en suïcidepreventie een belangrijke plaats wil geven binnen bedrijven, sociale organisaties en scholen. De muzikanten waren recent ook te zien in de VRT documentaire “Vibrato. Leven met Parkinson”, waar ze de droom van Parkinson patiënte Yolanda om ooit een orkest te kunnen dirigeren, waarmaakten.
David Ramael
muzikale leiding
David Ramael is het toonbeeld van de moderne dirigent: ondernemend, communicatief, grensverleggend. Belangrijk voor hem is om zo dicht mogelijk bij zijn publiek te staan. Hij organiseert dan ook regelmatig open repetities, geeft toelichting voor en tijdens concerten, en staat altijd klaar voor een meet-and-greet achteraf. Ramael studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, de Université Libre de Bruxelles, Universität Wien en de University of Minnesota. Zijn muzikale keuzes worden vooral gedreven vanuit een sterk sociaal engagement. Zo wil hij aantonen dat klassieke muziek nog steeds een belangrijke rol speelt in onze maatschappij. Een geïnspireerde visie op een oprechte manier gebracht.
Ramael wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij orkesten in binnen- en buitenland. In België dirigeert hij regelmatig het Nationaal Orkest van België, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège en het Symfonieorkest van Antwerpen. Hij is ook een graag geziene gast bij Zomeropera Alden Biesen. Ramael woont samen met zijn vrouw in Borgerhout. In hun vrije tijd genieten ze van zeilen en wandelen in de natuur met Tor en Miss Moneypenny, hun Amerikaanse Staffords.
Andreas Scholl
contratenor
Andreas Scholl werd geboren in Duitsland en kreeg zijn eerste muzikale opleiding bij het koor Kiedricher Chorbuben. Later studeerde hij bij Richard Levitt en René Jacobs aan de Schola Cantorum Basiliensis. Hij won talloze prijzen, waaronder de prestigieuze ECHO Award voor zijn compositie voor Deutsche Gramophon's audioboek van Hans Christian Andersens De nieuwe kleren van de keizer en De nachtegaal.
Andreas heeft een reeks opmerkelijke solo-opnames uitgebracht: de meest recente is Wanderer - een album met Duitse liederen in samenwerking met pianiste Tamar Halperin. Andere bijzondere opnames zijn Bach cantates met Kammerorchester Basel, O Solitude - een album met muziek van Purcell met Accademia Bizantina, dat in 2012 de BBC Music Magazine award won; Arias for Senesino, Heroes - een cd met aria's van Händel, Mozart, Hasse en Gluck; Robert Dowland's A Musicall Banquet; Vivaldi motetten met het Australian Brandenburg Orchestra; en Arcadia - een verzameling zeldzame en ongepubliceerde cantates van componisten uit Rome's Arcadian Circle. Al deze opnames zijn uitgebracht op Decca.
Andreas' opgenomen werk omvat ook Händels Solomon en Saul met Paul McCreesh voor Deutsche Gramophon, en voor Harmonia Mundi, Vivaldi Stabat Mater; Caldara's Maddalena ai piedi di Cristo; en Crystal Tears - luit- en consortliederen van John Dowland. Tot Andreas' DVD-releases behoren producties van Giulio Cesare (voor zowel Decca als Harmonia Mundi), Rodelinda (Warner) en Partenope (Decca).
Operarollen van hem zijn onder andere de titelrol in Giulio Cesare in Théâtre des Champs-Elysées en de Salzburger Festspiele 2012 (tegenover Cecilia Bartoli) en Bertarido (Rodelinda) in Glyndebourne Festival Opera en de Metropolitan Opera (tegenover Renée Fleming). Hij trad onder andere op met de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Koninklijk Concertgebouworkest, Boston Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, de Academy of Ancient Music en op de Last Night of the Proms 2005 - de eerste contratenor ooit die hiervoor werd uitgenodigd.
Tamar Halperin
piano
De Israëlische pianiste Tamar Halperin werd geboren in 1976, in Tel Aviv. Ook zij koos barokmuziek als voornaamste pijl in haar creatieve boog. Ze studeerde aan de universiteit van Tel Aviv, het Schola Cantorum Basiliensis en de Julliard School of Music in New York. In 2004 sleepte ze de ereprijs in de wacht op het Musica Antiqua Festival te Brugge. Naast de barok houdt ze zich ook bezig met hedendaagse muziek en jazz, en bespeelt ze ook Hammondorgel en Wurlitzer piano, te horen op het geweldig eigenzinnige album Satie. In 2016 ontving ze samen met haar echtgenoot Scholl de Hessischer Kulturpreis, vanwege hun grensverleggend werk.
Bozar Maecenas
Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe • Dulait Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Mademoiselle Cory Zhang