Gepubliceerd op - Guillaume De Grieve

Pavel Kolesnikov en Samson Tsoy delen muziek en leven met elkaar

In 2007 botsten ze op elkaar in de wandelgangen van het Conservatorium van Moskou. Sindsdien zijn Pavel Kolesnikov, de poëet, en Samson Tsoy, het buitenbeentje, onafscheidelijk. Op 1 november neemt het muzikantenkoppel plaats achter één piano bij Bozar en bladeren ze door vierhandig repertoire van Stravinski en Schubert.

De Russische pianisten Pavel Kolesnikov en Samson Tsoy wonen intussen samen in Londen. Daar organiseerden ze samen al drie edities van Ragged Music Festival, waarin ze “ruimte maken voor eerlijke en avontuurlijke muziek te midden van het lawaai van alledag”. Bachs Chaconne kan er zo naast John Taveners Akhmatova Songs staan en Brahms naast Schnittke. Kolesnikov en Tsoy brachten in 2023 een reizende versie van hun geesteskind in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Een wereldtournée volgde in 2024 met onder andere hun debuut in Carnegie Hall en het allereerste Classical Pride Concert in Barbican Centre Londen. Het klavierkoppel deelt dus meer dan enkel een liefde voor muziek en hetzelfde reisschema, en dat kan soms best lastig zijn. 

Met pianoduetten begeven de twee zich bovendien op aartsmoeilijk terrein: ze brengen een bij uitstek huiselijk genre op het podium. Van intiem naar extravert, van intens naar extatisch, de twee dertigers treden ermee in de voetstappen van Robert & Clara Schumann en Maurice Ravel & Ricardo Viñes. “Vanwege de aard van het instrument zijn we op het podium echt onafscheidelijk”, vertelt Tsoy. “Een piano delen met vier handen veronderstelt dat je samen denkt, samen ademt. Het is samenhorigheid van een uitzonderlijk niveau, een niveau dat je niet kan bereiken zonder héél hecht te zijn.” 

Het is riskant om zo close te zijn en het is moeilijk om elkaar niet gek te maken tijdens repetities.
- Samson Tsoy

Het bewijs van hun eensgezindheid zullen we ontdekken in hun programma op 1 november. Le sacre du printemps in Stravinski’s pianoversie voor vier handen blijft ook zonder percussie-arsenaal of controversiële choreografie een expressionistisch meesterwerk. Stravinski schakelde mogelijks de hulp in van Debussy voor de pianoreductie. De Russische schenenschopper en de Franse melodiesurfer samen aan één klavier. Twee contrasterende iconen. Voorbeelden voor Kolesnikov en Tsoy? Het pianoduo synchroniseert daarna hun liefde voor Franz Schubert met diens Divertissement à la hongroise en de Fantasie in fa klein. Schubert liet niet alleen een enorme output aan composities voor pianoduo achter, maar verkende en exploiteerde ook alle mogelijkheden van het genre. Het is nu aan Kolesnikov en Tsoy om die ware schat aan muzikale ideeën exact 200 jaar later te vertalen naar onze concertzaal. 

Dat hun jarenlange ervaring vruchten afwerpt, bewijzen de internationale tournees en sinds kort ook hun eerste album als duo - uit bij Harmonia Mundi – met onder andere Schuberts Divertissement. Nochtans is hun karakter naar verluidt erg verschillend en is ook hun speelstijl amper te vergelijken. Maar in plaats van elkaar te ontmoeten in het midden, begroeten ze elkaar vanuit de extremen. En precies dat maakt hen volgens The Observer ook zo uniek: “De mix van Kolesnikovs eerder introverte, poëtische exploratie en de neiging van Tsoy tot meer extravagante expressie maakt er de ideale partners van.” 

Pavel Kolesnikov en Samson Tsoy spelen op 1 november in de Henry Le Bœufzaal. Boek hier je tickets.