Gepubliceerd op

Nieuwe muziek bloeit op de toonbank

Tijdens seizoen '24-'25 is Bozar vastbesloten om nieuwe muziek krachtig te belichten. In de muziek van de 20e en 21e eeuw vinden we een verbazingwekkend scala aan stijlen, klanken en repertoires die nog te vaak onderbelicht blijven. Dankzij het online platform 'de toonbank' worden de concerten hedendaags klassiek zichtbaarder en van context voorzien.

Op 9 september lanceerde Matrix [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Kunstenpunt, de toonbank. De toonbank brengt concerten met nieuwe muziek samen in één overzichtelijke kalender. Daarnaast verschijnen er wekelijks artikels die extra verdieping bieden. 

De toonbank steunt op een intense samenwerking met een brede waaier aan culturele spelers in Vlaanderen en Brussel, waaronder Bozar. MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] staat in voor de uitwerking, het beheer en het onderhoud van de toonbank en levert zelf ook een inhoudelijke bijdrage. Kunstenpunt ondersteunt het project met raad en daad. De concertkalender wordt samengesteld op basis van de UiTdatabank en bevat momenteel al meer dan 150 concerten.

© De toonbank
De eerste publicatie van Bozar nu online

Het eerste artikel van Bozar dat in De toonbank verscheen is een uitgebreid essay over Caroline Shaw. Bozar wijdt dit seizoen een portret aan de Amerikaanse componiste-muzikante, waarin haar strijkkwartetten, vocale werk, percussiewerk en liefde voor oude muziek belicht worden. Caroline Shaw behoort vandaag tot een van de meest invloedrijke componisten in de hedendaagse klassieke muziek, waarin ze barokmuziek, pop en modernistische muziek tot een eigenzinnig geheel smeedt.  Drie keer zakt ze zelf naar Brussel af en speelt met Kamus Quartet, So Percussion en Gabriel Kahane. In totaal zijn er zes concerten met haar muziek. 

Lees hier het essay op de toonbank.