Gepubliceerd op - Astrid Jansen

5 reflecties van Hong Sangsoo over cinema

Drie glazen soju, twee ex-geliefden die elkaar toevallig weerzien, een acteur die niest – en plots wordt het alledaagse poëzie. Hong Sangsoo filmt zoals je een haiku schrijft: drie shots, twee stiltes. Achter die ogenschijnlijke eenvoud schuilt een perfecte artistieke beheersing, waarin humor en psychologische, esthetische en metafysische verkenningen samenkomen. Al meer dan dertig jaar toont de veelbekroonde Koreaanse cineast zich in elk van zijn films op het hoogtepunt van zijn kunnen. Aan de hand van vijf citaten duiken we in het brein van de meest productieve regisseur ter wereld.

"Ik zou nog liever sterven dan iets onechts doen."

In een interview met The New Yorker  in mei 2022 sprak Hong Sangsoo over zijn visie op lesgeven: "Ik zeg hen [de studenten]: ‘Ik wil dat jullie oprecht zijn in het maken van films. Dat je werkt vanuit oprechte interesse. Als je die ware interesse vindt, kun je de domme verleidingen om iets te kopiëren of op te scheppen overwinnen.’ […]"

Later vroeg de interviewer door naar zijn eigen creatieve oorsprong:

– Wanneer vond je die ware interesse?
– In mijn jeugd. ‘Dan sterf ik nog liever,’ zei ik tegen mezelf.
– Liever dan wat?
– Dan iets onechts doen.

“Ik geloof in een zekere wisselwerking tussen mensen.”

In 2024 won Hong Sangsoo de Zilveren Beer op de Berlinale. Met een grap – zeggende dat hij zelf niet precies kon verklaren wat de jury in zijn film zag – bedankte hij hen en liet hij blijken vertrouwen te hebben in de samenwerking met Isabelle Huppert: "Dit klinkt misschien heel, heel onverantwoordelijk, maar ik weet eigenlijk niet wat ik aan het doen ben... Ik heb een bepaald doel voor ogen en een soort erkende werkmethode die ik ontwikkelde en die ik waardeer, en ik geloof in een zekere, hoe zal ik het zeggen, wisselwerking tussen mensen." In een interview met Sabzian  zei hij in 2017 dit nog: "De juiste cast hebben is cruciaal, de correcte perceptie van wie ze zijn en de juiste dialoog die ik die ochtend schreef. Als alles samenkomt, hoef je niet veel meer te zeggen."

A Traveler's Needs (2024) © courtesy of The Cinema Guild

"Ze zeggen dat werken met mij voelt als drie weken vakantie"

In hetzelfde Sabzian -interview uit 2017, waarin het over financiering ging, zei Hong Sangsoo: "Ze zeggen dat werken met mij voelt als drie weken vakantie. (lacht) Ja! Ja! Dat is wat ze me vertellen! Ik geef ze heel weinig geld, dus ons budget is klein. Ik maak niet veel winst; maar van die winst kan ik een nieuwe film maken. Op die manier kan ik doen wat ik wil."

"Ik kan altijd terugkeren naar dezelfde elementen"

Zijn werk kan repetitief lijken, maar juist die herhaling is zijn kracht: op subtiele wijze vangt ze de menselijke psychologie. Zoals hij bijna tien jaar geleden al uitlegde in Libération , is deze schijnbare herhaling in werkelijkheid de plek van een diepgaande ontwikkeling: "Ik kan altijd terugkeren naar dezelfde elementen en tegelijkertijd laten zien welke veranderingen ik heb doorgemaakt. [...] Wat telt, is wat ik doe met die terugkerende elementen."

"In Korea is drinken niet gewoon drinken – het is een manier van communiceren"

Hong Sangsoo drinkt graag elke dag een beetje. Zijn films dragen daar natuurlijk de sporen van. Waarom zou hij dat deel van zijn leven vermijden? Tijdens een persconferentie op de Berlinale in 2020 legde hij uit: "In Korea is drinken niet gewoon drinken – het is een manier van communiceren. In mijn films tonen personages wie ze echt zijn wanneer ze drinken. Maar ik dwing mijn acteurs niet om dronken te worden! (lacht) Sommigen kunnen helemaal niet drinken, dus ik pas me aan. Eerst een beetje echte alcohol, daarna water of thee. De waarheid ligt ergens daartussenin."