‘TN - Coupé-Decalé’

3 + 4
Feb.'15

Robyn Orlin

« Robyn Orlin vond in de persoon van James Carlès de perfecte bondgenoot... Hun lichtvoetige en militante tweeluik bestaat uit een door Orlin voor Carlès gecreëerde solo en een choreografie van Carlès voor vijf mannen. Een onovertroffen en onstuimige combinatie... » Le Monde

« In bedrijf 1 "I am not a sub-culture, rather a gallery of self-portraits with a history walking in circles ", inspireert Robyn Orlyn zich op mijn persoonlijke geschiedenis (familiaal en cultureel) om de “solo” te “fabriceren”. De beelden zijn reëel maar de verhalen en personages zijn fictief...
Wat weten we eigenlijk over “Afro-Europeanen” (Afro-Fransen)? Hoe zien we hen en de manier waarop ze zich uitdrukken?... Allemaal vragen die ons ertoe hebben aangezet om het eerste bedrijf te voorzien van een flinke dosis humor en tederheid...
Alles draait hier rond de SAPE (Société des Ambianceurs et des Personnes Elégantes), de protagonist is dan ook niemand minder dan de SAPEUR, een van de hoofdpersonages van de coupé-décalédans.

In bedrijf 2 « On va gâter le coin ! » was het mijn bedoeling echte coupé-décalédansers op te voeren door gebruik te maken van hun codes wat gebaren, kleding en taal betreft... Ik ontdekte de uitermate politieke betekenis van al deze dansen tijdens mijn reizen en mijn research over de sociale dansen van de Afro-afstammelingen...
De authentieke in Abidjan opgenomen scènes werden op abstracte wijze « gereconstrueerd » en in correlatie gebracht met de choreografische scènes.
Deze beelden evoceren het stadsmilieu, de maquis, de glo glo (sloppenwijken), de koloniale geschiedenis... stuk voor stuk verborgen inhouden van de coupé-décalé die metaforisch door videobeelden worden opgeroepen.» James Carlès
Robyn Orlin
choreografie
James Carlès
choreografie
Coupé-Decalé

Praktisch