L'OBS
Le Soir
De Standaard
BOZAR AGORA

‘A new mythology: what if Europa asks Zeus out’

20 Okt.'16
- 14:00

Bel Olid, Bridget Conor, Xenia Kalpaktsoglou, Mathias Terheggen & Liliana Rodrigues

De culturele sector wordt beschouwd als een wereld waar kritiek en alternatieve samenwerkingsverbanden mogelijk zijn. Doorgaans worden dergelijke samenwerkingen geassocieerd met een vrouwelijke benadering. Wij willen nagaan in welke mate die overtuiging de realiteit in de culturele sector weerspiegelt, en of een grotere participatie van vrouwen kan leiden tot een vredevolle en democratische omwenteling op Europees niveau.

Bel Olid vertaalt, schrijft, leest veel en geeft les. Sinds 1999 heeft ze al meer dan 50 boeken naar het Catalaans en Spaans vertaald. Bovendien heeft ze al meer dan 200 films ondertiteld. Als schrijfster publiceerde ze de romans Una terra solitària (Empúries, 2011), waarvoor ze de Documenta-prijs voor verhalende literatuur kreeg. La mala reputació (Proa, 2012) werd bekroond met de Roc Boronat-prijs voor verhalende literatuur, en Crida ben fort, Estela! (Fineo, 2009) leverde haar de Qwerty-prijs voor beste kinderboek van het jaar op. In haar werk kaart Olid alledaags geweld aan, de moeilijkheden van mensen om contact te leggen met anderen, en de eigenaardigheden van het leven. Bel Olid is voorzitster van de AELC, de vereniging van Catalaanse schrijvers.

Bridget Conor is hoofddocente van het departement Culture, Media and Creative Industries aan het Londense King’s College en behandelt vooral culturele activiteiten en genderongelijkheid in culturele producties. Ze is de auteur van Screenwriting: Creative Labour and Professional Practice (Routledge 2014) en co-auteur van twee recente verzamelwerken, met name Gender and Creative Labour (met Rosalind Gill en Stephanie Taylor) en Production Studies, the Sequel! (met Miranda Banks en Vicki Mayer).

Xenia Kalpaktsoglou is curatrice en schrijfster, en woont in Athene. In 2005 stampte ze samen met kunstenaar Poka-Yio en kunstcriticus Augustine Zenakos de Biënnale van Athene uit de grond. Tot juli 2016 stond ze mee aan het hoofd van het event en trad ze voor twee edities (Destroy Athens, 2007, en MONODROME, 2011) op als (co-)curatrice. Daarbij ging haar aandacht steeds meer uit naar twee primaire functies: die van grondlegger van artistieke platformen en netwerken, en van katalysator van kunstenaarsprojecten. Samenwerken, artistieke praktijken, curatorschap en duurzaamheid zijn voor haar cruciaal. Ze trad op als curatrice voor solo- en collectieve tentoonstellingen van Griekse en buitenlandse kunstenaars, in Griekenland en daarbuiten. Ze spoorde bovendien verscheidene Griekse artiesten aan om deel te nemen aan internationale tentoonstellingen. Van 2006 tot 2008 stond ze aan het hoofd van de DESTE Foundation, het centrum voor hedendaagse kunst in Athene. Sinds 2008 is Kalpaktsoglou lid van de International Association of Curators of Contemporary Art (IKT).

Liliana Rodrigues is lid van het Europees Parlement, docente en onderzoekster. Ze heeft veelvuldig gepubliceerd over onderwijs en maakt deel uit van het UMa / FCT Research Center. In haar werk als parlementslid legt ze zich toe op genderongelijkheid, cultuur, onderwijs en regionale ontwikkeling.

2016-2017

Brusselse Dagen 2016

Praktisch

Location

Studio

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Taal

  • Engels

Vrije toegang op inschrijving