Argos V.Z.W.

‘ERNIE GEHR: FRAMING URBAN GHOSTS’

17 Feb.'15
- 00:00

Publieken

In aanwezigheid van Ernie Gehr

Ernie Gehr (°1941) is een sleutelfiguur in de Amerikaanse avant-garde- en structuralistische filmbeweging. Hij is ongetwijfeld een van de meest invloedrijke en vernieuwende kunstenaars van zijn generatie. De film Serene Velocity, die hij in 1970 in de keldergangen van de universiteit van Binghamton maakte, is een magistrale synthese van de conceptuele en esthetische beginselen die vanaf zijn eerste films (zoals Reverberation uit 1969) de zuiver illusionistische cinema in vraag stellen door de nadruk te leggen op de elementaire bestanddelen van film. Gehr werkt al bijna vijftig jaar aan een genealogie van het fotografische in film, ongeacht of die op pellicule of digitaal opgenomen wordt, en los van het feit dat hij in een bioscoopzaal, dan wel in een installatie wordt vertoond. Zijn oeuvre vormt een homogeen en consistent geheel met steeds terugkerende thema’s, zoals observaties van het alledaagse Amerikaanse stedelijke landschap (Winter Morning, 2013) of een bezinning op het obsederende karakter van fotografie en cinema en de tijdelijke aard van het leven van mensen (A Commuter’s Life (What a Life!), 2014).

Ernie Gehr komt naar Brussel om een keuze uit zijn werk, waaronder ook enkele onuitgebrachte films, persoonlijk voor te stellen. De voorstelling wordt gevolgd door een gesprek tussen Ernie Gehr en Jonathan Pouthier van het Centre Pompidou in Parijs, curator van deze avond.

Reverberation (1969, 16mm, z&w, geluid, 20')
Winter Morning (2013, digitaal bestand, kleur, geluid, 18’)
Serene velocity (1970, 16mm, kleur, stil, 23')
Bird's Eye View (2014, digitaal bestand, kleur, geluid, 13’)
A Commuter's Life (What a Life!) (2014, digitaal bestand, kleur, geluid, 20’)

Praktisch

Taal

  • Engels

Coproductie

  • Argos V.Z.W.