An Evening with Bryce Dessner
30 Nov.'24
- 20:30
Terarken

Bryce Dessner, gitaar, componist, arrangeur
This Is the Kit, gitaar, zang
Mina Tindle, gitaar, zang
Benjamin Lanz, drums, trombone, modular synth
Olivier Marguerit, basgitaar, keyboards
Quatuor Zaïde
Met songs van This Is the Kit en Mina Tindle in strijkarrangement, en selecties uit Dessners Impermanence en andere strijkkwartetten.
In coproductie met Ars Musica
“Ik voel me vaak als het kind in de speeltuin dat heen en weer gaat tussen twee bendes om ze samen te laten spelen.” Aan het woord is Bryce Dessner, de Amerikaanse componist en gitarist die even goed thuis is in de wereld van de rock als in die van de hedendaagse klassieke muziek. Zelf ziet hij geen onderscheid tussen beiden en bouwt hij gestaag aan een indrukwekkend oeuvre, wars van genres.
Dessner is misschien wel het bekendst als lid van de rockband The National. Opgericht in 1999, en sinds 2001 met Dessner aan boord, groeide de band geleidelijk uit tot een groot succes en lanceerde het vijftal al tien studioalbums. Samen met zijn broer Aaron voorziet Dessner de muzikale basisideeën en diept hij de arrangementen verder uit. Dit leidde tot verschillende muzikale uitstapjes: zo zijn Dessners orkestraties te horen op albums van Paul Simon, Bon Iver en Taylor Swift. Zijn klassieke opleiding komt hier ongetwijfeld goed van pas.
Dessner begon zijn muzikale leven als fluitist. Toch was het pas na het overschakelen naar gitaar, dat de eerste composities, voor zichzelf, tot stand kwamen. Hij vervolgde zijn muziekstudies aan Yale en werd er volledig gebeten door het schrijven van muziek. Dessner improviseerde er met Clogs – een niet-alledaags ensemble dat hij mee oprichtte, bestaande uit fagot, viool, altviool, percussie én allerhande snaarinstrumenten. Ook speelde Dessner bij Bang on a Can, werkte hij samen met de grondleggers van het minimalisme, Reich, Glass en Riley, en voerde werk uit van post-minimalisten als Michael Gordon en David Lang.
In zijn werk als componist zijn samenwerkingen tevens essentieel voor Dessner. Het idee van de “eenzame, geniale componist, die alleen in zijn kamer schrijft”, wijst hij radicaal af en verwijzen doet hij hierbij naar de geschiedenis: componisten speelden hun eigen muziek, improviseerden en lieten ruimte voor de muzikanten. Dessner stapt de repetitie dan ook niet binnen met een partituur waarvan hij wil dat de muzikanten ze éxact spelen zoals ze genoteerd is. Steeds is er ruimte voor samenwerking. Dessner pingpongt heen en weer over het werk in wording met de uitvoerder en schrijft het werk bovendien vaak op diens maat.
Zo werkte Dessner voor zijn Concerto for Two Pianos (2017) nauw samen met de virtuoze zussen Katia en Marielle Labèque. Intussen is de componist goed bevriend met de zussen en vormt hij zelfs een kwartet met beiden: het Dream House Quartet. Deze unieke formatie verkent sinds 2018 de unieke klankcombinatie van twee piano’s en twee elektrische gitaren, bespeeld door Dessner en David Chalmin. Het viertal brengt wervelend (post-)minimalistisch werk: van Glass en Reich, tot muziek van de twee gitaristen zelf. Dream House Quartet gaat ook breder met composities van onder meer Meredith Monk en Thom Yorke.
In Dessners Haven (2019) ontspint er zich een kort motief, door beide gitaren obsessief herhaald. De piano’s benadrukken met een herhaalde toon de regelmatige puls en punctueren het geheel met basnoten alvorens mee te stappen in de motivische ontwikkeling. Subtiel laat Dessner de ritmiek en het samenspel ontsporen: langzaamaan drijven de piano- en gitaarpartijen uit, waarop de textuur plots verandert: een naar boven stuiterende baslijn van de piano kondigt dit aan, waarop zachte trillers domineren en de twee piano’s kort de bovenhand nemen. Onverwacht herintroduceert Dessner het beginmotief waarna het stuk plots afbreekt.
Het post-minimalistische Haven klinkt naast Reichs iconische Electric Counterpoint (1987). Misschien niet geheel toevallig. Reich had immers een beslissende invloed op de jonge Dessner en deze laatste citeert het gitaarstuk als niet minder dan een “levensveranderende” ervaring: “Dit was een manier om lawaaiige elektrische gitaren te gebruiken in nauwkeurig ontworpen kunstmuziek.” Met de sterke ritmische drive en het obstinate motief is Electric Counterpoint niet veraf in Haven - zeker de derde beweging van Reichs stuk echoot sterk mee.
Ondanks de prominente post-minimale lijn, valt Dessners klassiek werk niet makkelijk onder één noemer te brengen. Invloeden van blues en Amerikaanse volksmuziek vallen hier en daar te ontwaren en de directheid van zijn muziek weerspiegelt ervaringen in de rock. Het bondige Nocturne, geschreven voor Dream House Quartet, lijkt haast een rocksong ohne Worte. Verder dialogeert Dessner geregeld met de geschiedenis van de Westerse klassieke muziek. In het strijkkwartet Le Bois (2019) gaat hij bijvoorbeeld aan de slag met Sederunt Principes van Perotinus, en treedt zo in de voetsporen van Reich die in Proverb (1995) een hommage bracht aan de middeleeuwse componist. Dessner onderstreept eveneens het belang van timbre in zijn werk en verwijst hierbij zowel naar de musique concrète instrumentale van Helmut Lachenmann als het experimentele gitaargebruik van Lou Reed en Sonic Youth. “Het gaat niet meer om de noten, maar om de resonantie van de snaar, om de fascinerende energie in een versterker, om feedback”, aldus Dessner. Het einde van Nono Spirals, een deel uit Sonic Wires (2022), illustreert Dessners experimenteerzin: plots vervormt Dessner de klank van de twee piano’s en gitaren volledig door middel van elektronische effecten, om de analoge klank uiteindelijk helemaal uit te vegen. Een opvallend element in zijn werk is verder een sterk ritmische drive – “Ik vind het leuk om te onderzoeken hoe muzikanten zich verhouden tot puls” - iets wat Dessner terugbrengt naar het uitvoeren van (post-)minimale muziek.
Zo schiet het Violin Concerto (2021) vliegensvlug uit de startblokken: ononderbroken raast de viool door, terwijl het orkest wordt meegezogen in de tomeloze energie van de solist en met veelal korte interjecties zorgt voor erg verscheiden kleuringen. Pas na bijna een kwartier valt de onophoudelijke motoriek van de viool voor het eerst volledig stil, waarop Dessner meticuleus de harmonieken van het instrument aftast en een moment van rust zich aandient. Iets wat zich op het einde van deel twee in nog grotere mate herhaalt met een passage van verinnerlijking. Het orkest verzandt er in stasis en speelt een zachte pedaaltoon, waarop de viool een aangrijpende, uitgebeende solo brengt. Inspiratie voor het werk vond de componist in Anne Carson’s essay The Anthropology of Water waarin een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela opnieuw wordt verbeeld. Tijdens het componeren zag Dessner een analogie tussen schrijven van het vioolconcerto en een pelgrimstocht; vele andere muzikale pelgrims lieten al iconisch muziek na, aldus de componist. Hoewel traditionele dramaturgische elementen van het concerto aanwezig zijn, ondermijnt Dessner deze ook. Zo volgen de strijkers in de eerste beweging de solist geregeld tutti, terwijl dit unisono materiaal zich in de tweede beweging ontpopt tot een polyfoon weefsel waarin elk instrument een eigen solo heeft, iets wat de traditionele verhoudingen tussen solist en orkest omkeert.
Ook het Pianoconcerto (2023) getuigt van een tomeloze energie. Dessner schreef het werk voor de pianiste Alice Sara Ott en droeg het op aan zijn zus Jessica, een choreografe en danseres, wiens werk en leven ook als inspiratiebron fungeerden. Het openingsdeel baadt in de sfeer van een barokke dans: de baslijn vormt de centrale melodie en draait rond als een barokke continuo terwijl de lichte ostinato-patronen van de rechterhand de boog van een danser volgen. Na een verstilde tweede beweging, herneemt Dessner het dansgegeven in het virtuoze slotdeel, waar tragere lyrische passages afwisselen met intense, vreugdevolle secties.
“NOT ALLOWED TO DO THIS.”, is iets wat Dessner vaak naar zichzelf mailt tijdens het componeren. Zo hoor je in St. Carolyn by the Sea (2011) een heel andere Dessner. In dit werk voor orkest en twee elektrische gitaren, geïnspireerd door Big Sur van Jack Kerouac - icoon van de beat generation - ging de componist op zoek een manier naar texturen waarbij de gitaren subtiel in het orkest ingebed zijn. Op lange pedaaltonen van de strijkers doen de twee gitaren met eenvoudig materiaal langzaam hun intrede. Geagiteerde violen en dalende glissandi in de strijkers kondigen een nieuw deel aan. De sferische intro maakt hierbij plaats voor gesyncopeerde ritmes (van de gitaren), prominente percussiepartijen en een intrigerend spel van dynamiek en klankkleur, waarbij de gitaren virtuoos worden uitgespeeld tegenover het orkest. Besluiten doet Dessner op triomfantelijke wijze.
Naast zijn activiteit als muzikant en componist, is Dessner ook actief als curator. Zo richtte hij het in 2006 het MusicNOW Festival op, gewijd aan hedendaagse muziek. Op vraag van Bozar, stelde Dessner een unieke avond samen en nodigde hij enkele van zijn favoriete muzikanten uit. Je hoort een naadloos versmelten van genres in deze eenmalige samenkomst: met songs van This Is the Kit en Mina Tindle in strijkarrangement en selecties uit Dessners strijkkwartetten, waaronder het meeslepende, sterk ritmische Impermanence (2020), geschreven voor de gelijknamige dansvoorstelling van Rafael Bonachela.
Cedric Feys
This is the Kit
This Is the Kit, het alter ego van de Britse muzikante Kate Stables, gaat al sinds 2003 mee, maar bereikte pas het grote publiek in 2015 met hun derde album Bashed Out. Omringd door bassiste Rozi Plain, gitariste Neil Smith en drummer Jamie Whitby-Coles heeft Stables intussen een trouwe schare fans om zich heen verzameld. Gezegend met een prachtige stem en begeleid door een banjo weet ze emotionele knopen te ontwarren en opmerkelijke verhalen te verweven. Stables werd door The National uitgenodigd om samen te touren en werkte mee aan hun album I Am Easy to Find. De vriendschap met Bryce Dessner was geboren.
Mina Tindle
Mina Tindle is de artiestennaam van de in Parijs geboren zangeres Pauline de Lassus Saint-Geniès. Na enkele jaren meegedraaid te hebben in bands als Toy Fight en The Limes, lanceert ze in 2011 onder invloed van Cat Powers haar solocarrière. Ondertussen heeft ze drie studioalbums onder de arm en evolueerde ze van altpop naar een iets zwaarder gelaagde klankwereld, zonder haar genuanceerde songwriting te verliezen. Ze stond eerder al in Bozar als voorprogramma van Sufjan Stevens. Tindle is getrouwd met Bryce Dessner en tourt mee als zangeres met The National sinds het doorbraakalbum Boxer. Als grafisch artieste maakte ze artwork en geanimeerde videoclips voor Katia en Marielle Labèque.
Quatour Zaïde
Het Quatuor Zaïde bestaat uit Charlotte Maclet (eerste viool), Leslie Boulin Raulet (tweede viool), Céline Tison (altviool) en Juliette Salmona (cello). Het kwartet werd opgericht in 2009 en heeft zich op de internationale scène gevestigd als een van de zeldzame kwartetten die volledig uit vrouwen bestaat. Het won tussen 2010 en 2012 talrijke prijzen in prestigieuze internationale wedstrijden, met name in Bordeaux, Wenen en Beijing. Vandaag worden ze erkend voor hun hoge normen en hun voortdurende verkenning van het klankspectrum van het kwartet. Quatuor Zaïde speelt al 15 jaar in de mooiste zalen ter wereld en deelde het podium met Martha Argerich, Nelson Goerner en Lise de la Salle. Bryce Dessner schreef Impermanence voor het kwartet.
Bozar Maecenas
Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Comte Gabriel Armand • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Madame Cory Zhang