Michael Beutler heeft zijn thuisbasis in Berlijn. Zijn atelier oogt als een kruising tussen een keurig geordende doe-het-zelfzaak en een industriële werkplek. Met een waaier aan materialen, zelfgemaakte toestellen en beproefde technieken fabriceert hij er met zijn team de bouwstenen voor zijn installaties. Het maakproces is net zo belangrijk als het resultaat. De afwerking van zijn installaties gebeurt altijd ter plekke, en vaak komen daar ook lokale materialen en technieken in het spel.
Draaien maar!
Beutler ziet de Hortahal allereerst als een passage, minder als een tentoonstellingszaal. De kunstenaar wil er een plek van maken om te (ver)blijven, een oriëntatiepunt. Daarom kiest hij voor wat hij een “floating situation” noemt. In het midden van de hal laat hij een cilindervormige constructie optrekken. Het bouwsel rust op een waterpartij en rond het middelpunt kan je plaatsnemen op een ronddraaiend platform. We bevinden ons als het ware in een reusachtige zoötroop – een mechanische voorloper van de filmprojector. Een zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met sleuven en tekeningen aan de binnenwand. Als je de cilinder een draai geeft en door de kijkgaten gluurt, vloeien de beelden in elkaar over tot een primitieve tekenfilm. In het ontwerp van Beutler bevinden we ons niet rond, maar in het toestel. Door gaten kijken we naar buiten. De hal wordt door onze blik ‘geanimeerd’. Met dank aan om te komen kijken.
27Jun. → 31 Aug.'25 - Bozar Monumental: Michael Beutler