‘Prism - Rosine Mbakam, An van Dienderen, Eléonore Yaméogo’

10 Mei'22
- 20:30

Drie filmmakers gaan samen op zoek naar de implicaties van een fundamenteel technisch aspect tijdens het draaien van een film: de belichting voor films is altijd ingesteld op een blanke huid. De Belgische cineaste An van Dienderen nodigde de in Brussel wonende, maar uit Kameroen afkomstige Rosine Mbakam en de in Parijs wonende Eléonore Yameogo uit Burkina Faso uit om samen een film te draaien waarin hun verschillende huidskleur als uitgangspunt zou fungeren om hun ervaringen met de beperkingen van het medium te verkennen. Hoe kunnen we samen zijn in één beeld? En hoe kunnen we samen een film rond dit thema draaien? 

Eléonore Yameogo stamt uit een jongere generatie Afrikaanse cineastes die zich niet laten afschrikken door controversiële thema's. Daarbij gaan ze op zoek naar een nieuwe Afrikaanse esthetiek waarin diaspora-ervaringen centraal staan. The Elephant Cemetery (2018) en Paris My Paradise (2011) zijn haar twee meest recente films.

Rosine Mfetgo Mbakam maakte programma's voor Spectrum Television. In 2007 verliet ze Kameroen voor het eerst om een filmopleiding aan het Belgische INSAS te volgen. Ze regisseerde o.a. The Two Faces of a Bamileke Woman (2017) en haar meest recente prent Delphine's Prayers (2021).

Als docente, onderzoekster en kunstenares, is An van Dienderen geïnteresseerd in de rol die beelden in onze multiculturele samenleving spelen. Enkele van haar films: Tu ne verras pas Verapaz (2002), Patrasche, a Dog of Flanders - Made in Japan (2008), Letter Home (2015) en Lili (2015).

Praktisch

Location

Studio

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Taal

  • Engels Frans
  • Ondertiteling: Engels
  • Originele versie: Engels Frans

(BE, 2021, DCP, 78')