‘Louis Lortie’

27 Okt.'16
- 20:00

Binnen het thema van visionaire geesten, een van de lijnen in dit muziekseizoen bij BOZAR, mag Richard Wagner niet ontbreken. Hij heeft het genre van de opera volledig in vraag gesteld, en schreef een aantal manifesten waarin hij zijn allesomvattende visie op de kunsten toelichtte. Als schepper van het Gesamtkunstwerk heeft Wagner een onuitwisbare stempel gedrukt op het muziektheater, de literatuur, de filosofie, de beeldende kunsten en uiteraard muziek. Dat Wagner nu deze status heeft, is voor een groot deel te danken aan Franz Liszt. De Hongaar was een wonderkind, pianovirtuoos, superster, womanizer, componist, clericus en wegbereider voor vele componisten na hem. Als een van de eersten erkende hij het genie van Wagner. Met pianobewerkingen hielp Liszt de muziek van Wagner ingang vinden bij het brede publiek. Of in de woorden van Daniel Barenboim: “De ontwikkeling van de muziek was volledig anders gelopen, was Liszt er niet geweest. Wagner was niet geworden wie hij is, zonder Liszt. Liszt is een centrale figuur in de muziekgeschiedenis”.

Louis Lortie
piano
Programma
Richard Wagner

Vorspiel (Tristan und Isolde), trans. Lortie

Richard Wagner

Liebestod (Tristan und Isolde), trans. Liszt

Richard Wagner

Parafrase op Die Walküre, trans. Hugo Wolf

Franz Liszt

Réminiscences de Don Juan, S 418

Richard Wagner

Siegfried Idyll, trans. Rubinstein

Franz Liszt

Tannhäuser Ouverture (Wagner)

Praktisch

Location

Koninklijk Conservatorium Brussel

Regentschapsstraat 30 1000 Brussel