‘Louis Lortie’
Afgelopen evenement
Geannuleerd
Uitgesteld
27 Okt.'16
- 20:00
Binnen het thema van visionaire geesten, een van de lijnen in dit muziekseizoen bij BOZAR, mag Richard Wagner niet ontbreken. Hij heeft het genre van de opera volledig in vraag gesteld, en schreef een aantal manifesten waarin hij zijn allesomvattende visie op de kunsten toelichtte. Als schepper van het Gesamtkunstwerk heeft Wagner een onuitwisbare stempel gedrukt op het muziektheater, de literatuur, de filosofie, de beeldende kunsten en uiteraard muziek. Dat Wagner nu deze status heeft, is voor een groot deel te danken aan Franz Liszt. De Hongaar was een wonderkind, pianovirtuoos, superster, womanizer, componist, clericus en wegbereider voor vele componisten na hem. Als een van de eersten erkende hij het genie van Wagner. Met pianobewerkingen hielp Liszt de muziek van Wagner ingang vinden bij het brede publiek. Of in de woorden van Daniel Barenboim: “De ontwikkeling van de muziek was volledig anders gelopen, was Liszt er niet geweest. Wagner was niet geworden wie hij is, zonder Liszt. Liszt is een centrale figuur in de muziekgeschiedenis”.
Vorspiel (Tristan und Isolde), trans. Lortie
Liebestod (Tristan und Isolde), trans. Liszt
Parafrase op Die Walküre, trans. Hugo Wolf
Réminiscences de Don Juan, S 418
Siegfried Idyll, trans. Rubinstein
Tannhäuser Ouverture (Wagner)
Praktisch
Dates
Location
Koninklijk Conservatorium Brussel
Regentschapsstraat 30 1000 Brussel