Istituto Italiano di Cultura

‘Leren in het digitale tijdperk’

23 Okt.'18
- 19:30

Betere onderwijs- en leeromgevingen met digitale tools

Informatietechnologie (IT) heeft een grote impact op ons dagelijks leven. Onze perceptie van de wereld om ons heen, onze interacties en onze kijk op ons eigen bestaan of onze eigen verantwoordelijkheden: stuk voor stuk maken ze een radicale veran-dering door. In welke mate betekent artificiële intelligentie een verbetering voor ons leven? Hoe kunnen digitale technologieën de basis leggen voor een nieuwe didactische aanpak? Deze en andere open vragen komen aan bod in de panelgesprekken. Wegens het belang van dit onderwerp voor de toekomst, zullen de visies van wetenschappers worden aangevuld met die van andere specialisten, om een verhelderend beeld te schetsen van wat vandaag echt op het spel staat.

Stefano Moriggi is een expert op het vlak van rationaliteitstheorie en -modellen, de grondslag van de waarschijnlijkheidsleer en het Amerikaans pragmatisme. Hij doceert aan de universiteit van Brescia (Parma), de universiteit van Milaan en de European School of Molecular Medicine (SEMM). Het grote publiek kent hem vooral van het programma E se domani op de Italiaanse televisie. Moriggi schrijft de column About Human Being voor het wetenschappelijke magazine Newton. Publicaties van hem zijn onder meer Perché la tecnologia ci rende umani (met Nicoletti, 2009) en Connessi. Beati quelli che sapranno pensare con le macchine (2014).
Carey Jewitt is docente Learning & Technology aan het University College London (UCL) en directrice van het UCL Knowledge Lab. Dat onderzoekscentrum doet belangrijk interdisciplinair digitaal en designonderzoek in het onderwijs en daarbuiten, bijvoorbeeld naar spellen en spelend leren, slimme technologieën, creativiteit en codering, digitale culturen en mediageletterdheid, multimodale interactie, en design voor meer diversiteit. Ze stond aan het hoofd van meer dan 20 nationaal en internationaal gefinancierde onderzoeksprojecten. Ze ligt aan de basis en is redactrice van het driemaandelijks blad Visual Communication en maakt deel uit van het redactiecomité van verschillende wetenschappelijke magazines. Jewitt schreef het allereerste handboek over multimodaal onderzoek: Introducing Multimodality (2016).

Praktisch

Location

Terarken

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Taal

  • Engels