De vertoning van twee films wordt gevolgd door een gesprek met Wasis Diop, gemodereerd door Sabine Cessou (journaliste).
Wasis Diop (Dakar, 1950) wordt beschouwd als een van de belangrijkste internationale artiesten en musici van Afrika. Tijdens zijn carrière als muzikant heeft hij een aantal filmmuziekwerken geproduceerd, waaronder Hyenès en La petite vendeuse de soleil van zijn broer Djibril Diop Mambèty. Hij werkte onlangs ook samen met de Tsjadische regisseur Mahamat-Saleh Haroun aan de film Lingui Les Liens Sacrés, die werd gepresenteerd in Cannes en afgelopen december werd vertoond in Bozar.
Programma:
CONTRAS’ CITY van Djibril Diop Mambéty (Senegal, 1968, 22’)
In zijn allereerste kortfilm schetst Mambéty op een gevoelige, fantasierijke en scherpe wijze de contrasten die zo kenmerkend waren voor het turbulente maatschappelijke en ideologische klimaat waardoor Senegal in 1968 zou ontploffen. Een gesprek tussen een Senegalese man (de regisseur, Djibril Diop Mambéty) en een Franse vrouw, Inge Hirschnitz, terwijl ze Dakar doorkruisen en her en der volkswijken bezoeken. De architectuur, geluiden en talen botsen constant met elkaar, de offscreen dialoog is satirisch en maakt duidelijk hoe de Fransen naar Senegal keken, verwonderd en neerbuigend.
De vertoonde kortfilm is de gerestaureerde versie die in 2020 werd gemaakt door Cineteca di Bologna/L'Immagine Ritrovata en het World Cinema Project van The Film Foundation, in samenwerking met The Criterion Collection.
LA NOIRE DE… (Black Girl) van Ousmane Sembène
(Frankrijk/Senegal, 1966, 59’)
Diouana verlaat Senegal en droomt van een beter leven in Frankrijk, een leven met minder zorgen. Ze vindt werk als inwonende meid en nanny van een jong koppel aan de Franse Rivièra. Geleidelijk aan geraakt ze afgestompt door de eindeloze routines en taken, het ritme van het leven in de kleine flat en de ontevredenheid van de man en zijn vrouw die hun ongenoegen op hun ‘zwarte meisje’ projecteren.
Door zijn beroemde uitspraak “Europa is niet het centrum van mijn wereld” wordt de Senegalese filmmaker Ousmane Sembène (1923 – 2007) gezien als de ‘grondlegger van de Afrikaanse film’. Voor hem was film een motor voor verandering, een ‘avondschool’ voor de uitgebuite massa op het Afrikaanse continent. Sembène leerde zichzelf in het begin van de jaren 1950 schrijven terwijl hij in de haven van Marseille werkte. Ook als filmmaker was hij een autodidact en hij maakte de meest invloedrijke films over de begintijd van de Afrikaanse onafhankelijkheid, in de jaren 1960, ook al kregen slechts weinig Afrikanen zijn radicale films te zien. Maar bijna 15 jaar na zijn dood beleeft Sembène een herrijzenis, zijn films worden gerestaureerd en opnieuw verdeeld.
Black Girl werd gerestaureerd door Cineteca di Bologna/L’Immagine Ritrovata laboratory, in samenwerking met de Sembène Estate, INA (Institut National de l’Audiovisuel), Éclair en het Centre National de Cinématographie. De restauratie werd gefinancierd door het World Cinema Project van The Film Foundation.
Praktisch
Dates
Location
Studio
Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSELTaal
- Frans
- Ondertiteling: Engels
- Originele versie: Frans
Partner
- Cineteca di Bologna
- World Cinema Project
- The Film Foundation
Co-production