Past and Present of Arab Societies through Women’s Lenses
In deze experimentele, politieke en radicale prent over de ervaringen van gastarbeiders in Frankrijk in het midden van de jaren zeventig, klaagt Ali au Pays des Merveilles de uitbuiting en het racisme aan die worden toegeschreven aan de Franse overheid, de media, het kapitalisme en de kolonisatie. De op 16 mm opgenomen film combineert formele en esthetische inventiviteit met een krachtig militant signaal via een directe dialoog van gemarginaliseerde mensen.
Djouhra Abouda (1949), aan het eind van de jaren veertig geboren in een dorp in het Djurdjura-gebergte in Kabylië (Algerije), kwam op vijfjarige leeftijd met haar vader in Frankrijk aan. In de jaren tachtig richtte ze Djurdjura op, een groep waarmee ze verschillende muziekalbums maakte alvorens zich aan een solocarrière te wijden. In de jaren zeventig produceerde en regisseerde Djouhra Abouda samen met architect Alain Bonnamy (1947) drie films: Algérie couleurs (1970-1972), Cinécité (1973-1974) en Ali au Pays des Merveilles (1975-1976).
Praktisch
Dates
Location
Studio
Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSELTaal
- Ondertiteling: Engels
- Originele versie: Frans Arabisch
Coproductie
Cocreatie
Steun
In het kader van